Didaktik og læring

Nedenfor finder du links til moduler vedrørende didaktik og læring.

Oversigt over ressourcer om pædagogik og didaktik

Dokumenter med studerende i baggrunden

Debat på SkoleKoms kemi-konference

På SkoleKom kan du diskutere med dine fagkolleger og hente inspiration til undervisningen. Der skal bruges UNI•login for at læse med og deltage.
Undervisningsministeriets logo

Forsøg og Udvikling

Her kan du få overblik over aktuelle oplysninger i forbindelse med forsøg og udvikling med relation til faget.
Vingummi og innovation
© Lise-Lotte Hofmann Frisch og Erik Holm Mortensen

Innovation og vingummi på Kemi B

Et eksempel på arbejdet med at styrke elevernes innovative kompetence i kemi. Af Lise-Lotte Hofmann Frisch (lf@mfg.dk) og Erik Holm Mortensen (em@mfg.dk), Midtfyns Gymnasium.
Interaktiv tavle
© Colourbox

Kemi og interaktive tavler i praksis

Eksempler, links mv. til inspiration i forbindelse med anvendelsen af elektroniske tavler - interactive whiteboards - i kemiundervisningen.
Undervisningsministeriets logo

Progression i de naturvidenskabelige fag

Læs denne rapport, som indeholder konkrete overvejelser og eksempler på progression i de naturvidenskabelige fag - fra grundskolens 1. klasse til gymnasiets 3.g. Progressionsbeskrivelsen er blevet udfoldet i forhold til kompetencer, kernefaglighed samt tværgående begreber og strukturer, hvilket der gives en række eksempler på via oversigter, der er udformet som progressionskort og -tabeller.

Digital dannelse

Undervisningsforløb til Ipad og computer
© concito

Digital dannelse

Læg en strategi for udvikling af digital dannelse i tre dimensioner: Praktisk kunnen, kritisk tænkning og fornuftig kommunikation. Hent inspiration til undervisning og it-plan.
731652_.jpg

21st Century Learning Skills

Hvordan udvikler eleverne kompetencer, der matcher det 21.århundredes krav? Det kræver, at vi ved hvilke kompetencer der skal udvikles, hvordan vi underviser, og hvilken læringsteknologi der understøtter udviklingen af de enkelte kompetencer.
tagx1200.png
© Nana Michelsen

It-værktøjer til undervisningen

Inspiration til at lade it-værktøjer indgå som naturlig del af undervisningen - og forslag til at udnytte de mange muligheder, de giver for differentiering, udnyttelse af læringsstil, etc.

Innovation

post it

Innovation

Hvordan gør du eleverne innovative og kreative, hvordan bedømmer du dem, og hvordan definerer man innovation? Find inspiration på denne side.

Generelt om studieteknikker

874482_.jpg

Læsning

Brug tid på at lære de unge forskellige læsestrategier, så de kan vælge den relevante teknik alt efter formål og medie: Læseteknikker, læsestrategier, læsning af digitale tekster, lektielæsning - find inspiration på disse sider.
Kvinde er lytter og hører

Læringsstil

En bevidsthed om, hvordan man lærer bedst, kan motivere eleverne til at tilrettelægge læringssituationer efter deres preferencer: Læse lektier tidligt, få teksten læst op, osv. Læs om læringsteori og intelligens.
Pige ved bærbar computer udendørs

Multitasking

Elever og kursister mener, at de kan have deres opmærksomhed to steder samtidigt; de mener at de kan multitaske. Lav øvelser der viser, at det kan de ikke!
gruppearbejde

Gruppearbejde

At arbejde i grupper kommer ikke af sig selv. Læs om grupperoller og hent inspiration til at lære elever/kursister at arbejde sammen.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png