Digital analyse af måledata I

Styrk elevernes digitale kompetencer, når de skal behandle og repræsentere måledata.

Grundlæggende analyse af måledata

Grafarbejde

Formålet med dette modul er give fysiklæreren en lille hjælp til at styrke elevernes digitale kompetencer, når de skal behandle og repræsentere måledata, som enten er indsamlet ved manuelle målinger eller ved hjælp af elektronisk dataopsamling i fx LoggerPro.

Eksemplet i det vedhæftede dokument, Analyse af måledata, er lavet med opsamlede måledata og med udgangspunkt i LoggerPro, men kunne lige så vel være lavet i andre dataopsamlings- og behandlingsprogrammer som fx Excel. Der er valgt et for eleverne overskueligt forsøg, nemlig Galileis faldlov.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede filer

Gennemgang af hvordan man i LoggerPro (eller mutatis mutandis) et andet databehandlingsprogram (fx Excel) kan lave en god repræsentation af måledata.

Emneord