Eksamensangst og eksamenstræning (For gymnasieelever og kursister)

Stress, nervøsitet og angst for ikke at kunne klare eksamen. Læs hvordan præstationsangst opleves, og hvad du kan gøre for at undgå eksamensangst.
Gruppe

Husk at træne din fornemmelse af tid: Lav prøveeksamen med klassekammerater eller optag dig selv på webcam

Hvordan opleves eksamensangst?

  • Eksamensnervøsitet er ikke det samme som eksamensangst. Det skader ikke din præstation ved eksamen at være lidt nervøs og have sommerfugle i maven. Du yder faktisk mere, når du har fokus på det, du skal op i. Det gælder både mundtligt og skriftligt.
  • Eksamensangst er derimod ødelæggende for din præstation til eksamen.
  • Tegn på eksamensangst er både fysisk og psykisk. Typiske symptomer på eksamensangst er hovedpine, mavepine, hjertebanken, svedige hænder, appetitløshed, træthed, søvnløshed, koncentrationsbesvær, svært ved at huske, tristhed og negative tanker om dig selv og dine egne evner.

 Hvad kan du gøre?

  • Eksamensangst skyldes ofte negativ tænkning: Angst for ikke at leve op til egne og andres høje forventninger. Frygt for at skuffe forældre, lærere og kammerater ved at klare sig dårligt. Frygt for ikke at komme ind på drømmestudiet hvis det går dårligt.
  • Du kan lære at ændre negative tanker til realistiske og positive tanker. Lære metoder til at handle anderledes og lære at koncentrere dig så du kan klare en eksamenssituation og få en positiv oplevelse.
  • De fleste med eksamensangst kan få hjælp gennem kognitiv træning. Kognitiv træning hjælper dig til at blive bevidst om hvor dine problemer ligger, og lærer dig at ændre din egen negative tænkning og adfærd.
  • Ungdomsuddannelserne og studenterrådgivningen arrangerer kurser og foredrag for elever og studerende, hvor du kan lære at håndtere din eksamensangst. Brug dem.
  • Hvis din eksamensangst er meget slem, kan det være nødvendigt med terapi. Tal med din studievejleder og/eller din egen læge, som kan henvise til en psykolog eller anden form for terapi.
  • Din studievejleder kan hjælpe dig med at finde ud af hvilken hjælp, du har brug for.

Læs også...

Talentudvikling

Tag kontrol over eksamen! (For gymnasieelever og kursister)

På videnskab.dk kan du hente mange gode råd om eksamenslæsning. Der findes råd og simple trick, som kan hjælpe dig, både når du forbereder dig, og når du sidder til eksamen. Forskere har nemlig længe arbejdet på at finde ud af, hvordan vi lærer bedst muligt.
Blyant

Eksamensdagen - gode råd (For gymnasieelever og kursister)

Få lidt praktiske råd og hent 10 fif fra en censor! Husk at det er helt naturligt at du er nervøs, for det hjælper dig til at yde dit bedste. Bliver det for meget, så tænk på, at du er godt forberedt, det bliver ikke bedre, nu må det gå så godt det kan, og igen - det er jo ikke verdens undergang - det er bare en eksamen som hundrede af tusinder andre hvert år!
Kemikalier

Under eksamen (For gymnasieelever og kursister)

Det kan være svært at gå til eksamen, og mange af os er ofte smånervøse hvis ikke ligefrem angste for at gå til eksamen. Men nervøsiteten ved eksamen kan mindskes, hvis du lærer at tage eksamenssituationen i din egen hånd og dermed selv sætter dagsordenen.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png