El turismo en España

Forløbet omhandler udviklingen i turismen i Spanien samt forskellige aspekter af emnet, herunder typer af turisme (el turismo de sol y playa, el turismo de salud, el turismo de borrachera) samt turismens politiske, økonomiske, samfundsmæssige og kulturelle betydning for Spanien. Målrettet 1.-3. g på hhx.

Leveret af fagkonsulenten for faget 

 

Emnet kan læses efter begyndersystemet fra 1. til 3. g. Omfang, indhold og sværhedsgrad tilpasses det enkelte hold. Forløbet er specielt tonet til hhx i forhold til det merkantile fokus og er velegnet til differentiering.

Formål   

Eleven

  • opnår viden om turismens historiske udvikling fra slutningen af 50’erne til i dag
  • udvikler evnen til at kommunikere på spansk om emnet; fx at kunne tale om turismens forskellige aspekter og indgå i sproglige sammenhænge
  • får indsigt i og forståelse af aspekter af det spanske samfund og den spanske kultur
  • øger den kommunikative, interkulturelle og æstetiske bevidsthed
  • stifter bekendtskab med/træner et centralt ordforråd i forbindelse med at kunne indgå i en sproglig kontekst med spaniere om emnet
  • bliver i stand til at reflektere over egen kultur i mødet med spansk kultur
  • kan anvende egne oplevelser og erfaringer som udgangspunkt for komparative studier

 

Kompetencer

  • Den interkulturelle kommunikative kompetence
  • Den globale kompetence
  • Den innovative kompetence
  • Karrierekompetence 

Faglige mål i fokus 

  • forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
  • læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
  • deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk
  • præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
  • udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
  • perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i Spanien til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag

 

Kernestof 

  • et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
  • et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
  • moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
  • kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
  • centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien
  • aktuelle forhold i Spanien
  • hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler 

Materiale     

  • Lourdes Miguel y Neus Sans, “Lola Lago: Vacaciones al sol” 
  • Ernesto Rodríguez, “Un día en Málaga”, Difusión 2016 
  • Ole Loumann, “Nuevos retratos: Delirio en Ibiza”, Gyldendal 2008 
  • Tekster og opgaver fra “gamle eksamensopgaver”:
    • ”Spain Addict”, la nueva campaña de promoción turística de España (december 2012)
    • “El turismo de salud, la nueva “Marca España”” (maj 2016)
  •  Billeder af situationer med turisme 
  • Spanske plakater og slogans, som Marca España har anvendt i markedsføringen af landet

    

Arbejdsformer/metode

Eleverne arbejder i dette forløb med at:

 

  • kommunikere på spansk omkring at finde vej, bestille hotel, købe billetter, etc.
  • udarbejde komparative studier omkring Danmark og Spanien ifm. turisme
  • udarbejde cue cards til rollespil om det kulturelle møde mellem en dansk turist og en spanier
  • producere små klip på spansk på online-platformer (f.eks.: www.dvolver.com eller moviemaker)
  • beskrive billeder, der illustrerer kulturel/ interkulturel forskellighed  
  • producere undervisningsmateriale, fx kahoots, quizzer, krydsord til klassekammerater eller andre spanskhold fra skolen, hvilket styrker den innovative kompetence
  • udtrykke sig skriftligt på spansk i forbindelse med udarbejdelse af reklamer og slogans

Forslag til supplerende og alternative vinkler på emnet

Øvelse til træning af den interkulturelle kommunikative kompetence:

  • Planlægning af en studietur
  • Planlægning af udvekslingsbesøg fra Spanien

 

 

Alternative vinkler på emnet: 

  • At flytte til Spanien (at søge bolig, at søge job)
  • Spansk turisme (hvor rejser spanierne hen og hvorfor?)
  • Miljøproblemer i forbindelse med de mange turister

 

Forslag til skriftlige produkter

  • Udarbejdelse af turistbrochure, reklamer og slogans differentieret til forskellige typer af turisme
  • Billedbeskrivelser 

Relaterede filer

Emneord