En varieret skoledag
Undervisningsministeriet udarbejder løbende vejlednings- og inspirationsmaterialer om folkeskolereformens centrale elementer som fx understøttende undervisning, lektiehjælp og faglig fordybelse, åben skole og bevægelse.
I vejlednings- og inspirationsmaterialerne kan du læse om intention og lovgivningen bag en varieret skoledag. Du kan også læse om, hvad der kendetegner det gode arbejde med reformen, og få eksempler fra kommuner og skoler, som har gode erfaringer med arbejdet. Eksemplerne kan være afsæt for en dialog med politikere, forvaltning, skoleledere og undervisende personale. I inspirationsmaterialet finder du også den aktuelle viden og forskning inden for området.
Vejlednings- og inspirationsmaterialet målrettes både den kommunale forvaltning, skoleledelsen eller lærere og pædagoger.
Vejledninger (6)
Her finder du Undervisningsministeriets inspirations- og vejledningsmateriale om lektiehjælp og faglig fordybelse.
Understøttende undervisning
Læs ministeriets vejlednings- og inspirationsmateriale om en varieret skoledag
Trivselsmålingen
Få vejledning til forvaltningens og skoleudvalgets rolle og opgaver i arbejdet med trivselsmålingen.
Pædagogiske læringscentre
Læs ministeriets vejlednings- og inspirationsmateriale om pædagogiske læringscentre. Pædagogiske læringscentre skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag. Det centrale er udvikling og understøttelse af læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt understøttelse af lærere og pædagogers fokus på læreprocesser og læringsresultater.
Bevægelse
Ministeriets inspirations- og vejledningsmateriale om bevægelse.
Den åbne skole
Ministeriets inspirations- og vejledningsmateriale om den åbne skole.