Et trygt læringsmiljø på Selandia i Slagelse

På kokke- og tjeneruddannelsen på Selandia i Slagelse er trivsel et af nøgleordene, når man taler om uddannelsesmiljø. For hvor der er tryghed, er der plads til læring
Kaffemaskine

På området omkring den gamle spritfabrik i Slagelse finder man Selandias Kokke - og Tjenerskole, hvor Ivan Kousholt, der er er uddannelseschef, har arbejdet målrettet over de seneste seks år for at skabe en god kultur og et rart læringsmiljø. Blandt andet har de hvide vægge fra spritfabrikkens tid fået påmalet flotte dekorationer, der er blevet indrettet en lille butik, og så er der kommet områder hvor de unge kan arbejde og hygge sig. 

Glem ikke hyggen

Før i tiden kunne det være svært at holde på eleverne i pauserne og efter skole. De kom for at få undervisning, men blev ikke hængende. Det har der været fokus på at ændre.

Der er derfor gjort meget for, at det skal være hyggeligt at være på skolen. Blandt andet er der investeret i en rigtig god kaffemaskine, hvor eleverne kan gå op og tage sig en gratis kop kaffe. Man kunne måske sige, at det havde været billigere for skolen med et par termokander, men valget af lækker kaffe er helt bevidst, fortæller Ivan Kousholt. 

"Ordningen koster måske 12-13.000 kr. om året, men det er vigtigt, at eleverne har et sted, hvor de kan hygge sig. På denne måde håber vi, at eleverne hellere vil holde pause på skolen end at gå ned i byen, og det betyder noget for den gode stemning", forklarer han.

Læring kræver energi

I caféen serveres der også morgenmad og en snack i 10-pausen. Det er eleverne fra kokkeuddannelsen, der hver dag sørger for deres medstuderende. På den måde kan de kan øve sig på at bage grovboller, og samtidig sørge for, at alle elever starter dagen med mad i maven. Caféområdet er indrettet med hyggelige sofaer, og væggene er fint dekoreret af malerelever fra én af de andre afdelinger på Selandia.

Caféen ligger lige ved lærerværelset, hvilket enkelte lærere i begyndelsen syntes var lige tæt nok på, men det har faktisk vist sig at være en rigtig god idé.

"Der var lidt bekymring omkring pauserne fra lærernes side. De fleste har dog fundet ud af fordelen ved, at man hurtigt kan få fat i en elev hvis nødvendigt - og at det faktisk er hyggeligt at sludre med eleverne over en kop kaffe. Eleverne har da også fuld forståelse for, at lærerne indimellem har brug for at komme på lærerværelset."

Det faglige miljø

Ud over at skabe et hyggemiljø for eleverne er der også tænkt på det faglige miljø. Blandt andet er der i køkkenet blevet indrettet et konkurrencekøkken. På den måde kan eleverne øve sig i et køkken, der minder om det de møder i forskellige kokke-konkurrencer. Og skolen har da også vundet en del konkurrencer, så det har været en god investering vurderer Ivan Kousholt. En anden stolthed på skolen er butikken, som er en gammel slagterbutik, der er blevet omdannet til en gammeldags café med fint interiør og rigtig købmandsdisk. Før i tiden blev der bare sat et bord op, når eleverne skulle sælge nogle af deres produkter, men når de pludselig står i en "rigtig" butik, så sker der noget i elevernes måde at agere på, fortæller Ivan Kousholt. "Eleverne er så stolte, og det gør helt klart noget ved deres måde at agere på - og igen er det en god måde at træne til den virkelige verden."

Dialog er vejen frem

For at skolen kan fungere optimalt, er det ifølge Ivan Kousholt vigtigt med respekt for hinanden og god dialog. Derfor afholdes der elevrådsmøder cirka hver 14. dag, hvor eleverne spiser frokost sammen med Ivan og nogle af de andre lærere. Her får de talt om, hvordan de har det, og om der er noget, de kunne tænke sig skulle være anderledes. Ud over møderne hver 14. dag kan eleverne altid bede om et møde, hvis de har noget på hjerte, fortæller Ivan Kousholt.

"Vi har meget fokus på elevtrivsel. Vi har en klar holdning til, at de skal være med til at bestemme. Eleverne stiller krav hvis de bliver involveret, så det sørger vi for, at de gør. En del af at have et godt miljø er dialogen", fortæller Ivan Kousholt, og han fortsætter: "Det her skal være et sted, hvor man udvikler sig. Man kan sige at vi skal have god hardware - altså et pænt miljø med gode faciliteter, men softwaren - altså arrangementer og aktiviteter, hvor man taler sammen - er nødvendigt for at det kan lykkes."

Skolehjemmet på Selandia
© Selandia
Skolehjemmet på Selandia
© Selandia

Trygt 24 timer i døgnet - og i fremtiden

Det der er særligt ved lige denne afdeling på Selandia er, at der på selve matriklen er et skolehjem og derfor mulighed for, at eleverne kan bo på skolen. Nogle elever vælger at bo der, fordi de bor langt væk, mens andre bor på skolehjemmet, fordi de har brug for den ro og hjælp de kan få på skolehjemmet. Her bliver de hjulpet til at blive livsduelige og klare sig uden mors og fars hjælp. At kunne hjælpe de unge mennesker i alle døgnets timer kan gøre en kæmpe forskel, fortæller Poul Fridan Jørgensen, der er daglig leder af skolehjemmet. 

"Når dér hvor man bor og fremtiden hænger sammen, synes vi at det lykkes for mange af dem det ellers ville være svært for. Her er der ro, og derfor kan de bruge energi på at søge læreplads og fokusere på skolen. Ud over det sørger vi også for at hjælpe dem videre. Vi har møder, hvor jobcenteret, psykologer, kommunen og vejledere er til stede og sikrer at de på den måde ikke falder mellem to stole. Vi giver dem ikke bare et nummer til kommunen og siger, at de må klare sig selv. Og skulle nogen have brug for ekstra hjælp, har vi to fuldtidsansatte psykologer på matriklen, så det er et trygt læringsmiljø, og det er rigtig vigtigt." 

At have skolehjemmet på matriklen betyder også noget for trivslen på skolen i det hele taget. Det er skolehjemmets kælder, der bruges til fest, og det grønne areal bag ved skolehjemmet er indrettet med grillplads og urtehaver, der bruges i undervisningen.

Lavere frafald

I forbindelse med opstart af GF1-forløbene har skolen fået en hel del unge ind. Dét at få de unge helt fra start har været rigtig positivt, fortæller Ivan Kousholt.

"Når man får dem helt fra start handler det virkelig om at sørge for god trivsel fra begyndelsen. Vi har tidligere ligget på et frafald på mellem 17-24 %. Nu har vi oplevet, at ud af 40 elever var der måske kun 3-4 der faldt fra, så det er selvfølgelig glædeligt."

Der gøres meget for, at de unge får så meget som muligt ud af deres 20 uger på GF-1 forløbet. Blandt andet er der ture ud af huset hver uge, og netop kontakten med erhvervslivet er rigtig vigtig, fortæller Ivan Kousholt.

"Det er vigtigt i kokke- og restaurationsbranchen, at de unge kommer ud til forskellige steder. De skal lære, hvordan man skal opføre sig i branchen, så det gør vi meget ud af."

Flere elever

Udviklingen på Selandia er stadig i gang, og selv om der i forbindelse med reformen har været en lille nedgang i elevtallet, er Ivan Kousholt ikke i tvivl om, at de har fået skabt en god kultur på skolen, og at tingene nok skal vende.

"Jeg ser det lidt som et fodboldhold, der køber gode spillere; så kommer publikum til deres kampe - så får de flere penge i kassen og kan købe flere gode spillere. Jeg laver gode aktiviteter og passer på mine lærere. På den måde får vi flere elever og flere penge."

At de unge har mange valgmuligheder i dag, når det kommer til uddannelse, er noget man er bevidst om på Selandia, men ikke bekymret for, fortæller Ivan Kousholt.

"Vi tror på, at vi nok skal få flere elever. Blandt andet fordi de der har gået på Selandia går ud og fortæller at de har haft det trygt og godt - og de er jo de bedste ambassadører."

Del af pakke