eTwinning i dagtilbud

Det er en oplagt mulighed for institutioner fra dagtilbudsområdet at deltage i eTwinning

Den fleksibilitet, som eTwinning indeholder, gør det til en oplagt mulighed for institutioner, der kommer fra dagtilbudsområdet.

Du kan finde inspiration til et projekt på det åbne område på eTwinning-portalen - se fx linket til "Talking Pictures by Taking Pictures".

Talende billeder
© EUN

Når du har benyttet dig af den gratis mulighed for at registrere institutionen og dig selv, får du mulighed for at benytte alle eTwinnings fanstastiske værktøjer, hvor "Find eTwinnere" er ét af de stærkeste.

Når du selv kommer i gang, vil du opdage, at der er projektforslag, der omfatter projekter, der måske varer en time og projekter,der spænder over flere uger. Det er den enkelte selv herre over - det gælder bare om at få det besluttet fra begyndelsen.

Twinspace
© EUN

Når du og din(e) partner(e) er blevet enige om et projekt, har I mulighed for at registrere det hos eTwinning. Når det er blevet godkendt, får I tildelt et fælles lukket arbejdsområde - Twinspace, hvor I kan dele tekster, fotos og video på en meget fleksibel måde - se eksempel på brugerflade herover.

Den indlejrede video herunder er cirka fem år gammel, men den er et fint eksempel på et lille, overskueligt projekt - "Open Your Wall to the World", der blev meget vellykket.

Projektets idé var, at en klasse fra Frankrig og en børnegruppe fra Danmark (Heden-Vantinge Børnehus) forberedte nogle ting, der gjorde det muligt via Skype at afvikle en quiz afsluttende med, at de danske børn sang "Mester Jacob" på fransk - og de franske sang den på dansk.

De forberedte følgende, inden Skype-sessionen;
"My name is.----"
Tallene 1-6 på engelsk
Farverne gul og blå på engelsk
"Mester Jacob" på det andet deltagerlands sprog.

Eleverne tog det meget alvorligt, og i ugen og weekenden op til video-optagelsen øvede de igen og igen med forældre og bedsteforældrene.
Det er fantastisk at høre, hvordan det var lykkedes den franske lærer at lære de franske børn at synge den for dem meget svære linje "Hører du ej klokken?"

Via linket til "Guide og idéer til videokonferencer" kan du se, hvad quizzen/puslespillet omfattede.

Videoen er optaget og redigeret af EMU-redaktør John Kraaer.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Tema