Håndværk og design inviterer til tværfagligt samarbejde

Lad håndværk og design være omdrejningsfaget i et fagsamarbejde.

Håndværk og design oplever ofte, når der eks. skal være skemafrie uger, alternative uger, studieuger, m.m. at blive spurgt i retning af: "Vi skal have det og det emne, kan I ikke lige lave noget om det i håndværk og design?".

Det kan være forfriskende at vende det på hovedet. Det er håndværk og design, der arbejder med en aktivitet, som de andre fag er med til at underbygge. Håndværk og designlærerne afgrænser emnet ud fra kompetencemål og elevernes aktuelle forudsætninger indenfor faget på pågældende tidspunkt. De øvrige fag i samarbejdet kan bidrage med baggrundsviden, beregninger, belysning af emnet fra humanistisk vinkel m.m. 

Mange armbånd med perlebroderi. Hænder mødes i midten
© Irene Egeskov Andersen

Vi bidrager alle til det fælles.

Herved skal eleverne gerne opleve, at fagene bidrager til at belyse et område fra flere forskellige sider og dermed opleve større sammenhæng og at fagene tilsammen er dele af et hele.

At fagene kan bruge hinanden.

Ideer til fagsamarbejde

Der foretages beregninger i forhold til ideen
© Irene Egeskov Andersen

Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling

Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m.så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
Arbejdsproces
© Mette Jørgensen

Tøjdyr på sneglejagt

Afslutningen på et forløb med at sy tøjdyr, blev her til en lille film, hvor figurerne for alvor kom i aktion. Det blev til en lille historie om to venner, der skulle på sneglejagt og en superhelt.
Syede monstre på en borg lavet af træ
© Irene Egeskov Andersen

Figurer fortæller

Figurer, produceret i håndværk og design, gives liv m.m. gennem et samarbejde med sproglige fag.

Relaterede links

Eksempel fra praksis, hvor elever fra 5. kl. lærer 2. kl. at brodere korssting. Videoen indeholder desuden overvejelser omkring kropslig læring og evaluering af det lærte gennem at skulle formidle det til andre.

Emneord