Historie i KS

Inspiration og ressourcer til undervisningen i historiedelen af KS på HF. Forskellige undervisningsforløb, links til gode hjemmesider med kilder samt tips til små aktiviteter.

Materiale særligt til det nye hf (2017)

Arbejde på en tobaksfabrik
© Københavns Bymuseum

Forløbsplan med karriereperspektiv til KS

Karrierelæring i historie? Forløbet indeholder bud på artikler, videoer, problemstillinger, arbejdsmarkedsrelaterede emner og refleksionsøvelser til andet semester i historie.
skattejagt

Mobilskattejagt med historiske spørgsmål

Lad eleverne arbejde praksisorienteret og sæt dem til at udarbejde en digital og offentlig tilgængelig "mobilskattejagt", der kan øge historieinteressen i lokalområdet.
kold krig

Den kolde krig - med formidling på plejehjem

Traditionelt undervisningsforløb om den kolde krig, men med efterfølgende videoformidling (eller screencast) rettet mod det lokale plejehjem. På den måde bliver stoffet levende og opgaven virkelighedsnær.
Lovgivningsbillede

Lad elever styrke museumsformidling

Sæt eleverne til at lave innovativt feltarbejde, hvor de arbejder med det lokale museum om formidling. På den måde bliver historien levende, og der arbejdes med en virkelig problemstilling. Eleverne arbejder i grupper, og undervisningsformen er mest projektarbejde.

Undervisningsforløb

Fangelejer - 2. verdenskrig

Besættelsen og befrielsen

Det er i år (4. maj 2015) 70-året for Befrielsen. Dette modul samler de forskellige moduler, der kan inspirere til undervisning heri.
Dansk fort i Ghana
© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/

Den transatlantiske slavehandel

Her finder du en grundig gennemgang af Danmarks rolle i den transatlantiske slavehandel i 1800-tallet.
Afghanistan
© Filmcentralen

Nye grænser og konflikter – krigen i Afghanistan

Forløbet arbejder med forslag til kernestof fra Læreplanen under inddragelse af filmmateriale fra Danidas Verdensfilm i undervisningen. Fokus er rettet mod den lokale befolknings oplevelser og konsekvenser af krigen samt krigens regler i en asymmetrisk krig. Lektionerne er baseret på 90 minutters lektioner.

Inspiration og kortere aktiviteter

Tekst

Historieopgaven

Formuleringer, vejledninger og formaliaøvelser til historieopgaven i 1.HF.
Drengeklasse ca. 1900
© Københavns Stadsarkiv

Erindringer - Københavnere fortæller om deres liv og by

”Fattigdom og underernæring var daglig gæst i vort liv, de fleste dage gik vi hel- eller halvsultne i seng, og fik vi endelig noget i skrutten bestod det mest af kaffe eller the med daggammelt brød til, købt en tidlig morgen ved 6 tiden for næsten ingen penge.”
 Se også 5000 billeder fra København fra Stadsingeniørens direktorat (1761-1998) på linket overfor.
Stillbillede fra film
© DFI, Filmcentralen, DR, Final Cut

KZ-lejrenes befrielse

Den nye dansk co-producerede dokumentar "Kz-lejrenes befrielse – Hitchcocks glemte film" er en film om en film. Den er produceret af DR, DFI og produktionsselskabet Final Cut. Egner sig fint til arbejde med film og dokumentar i historie.
Fiskekutter 1943
© Jødisk Museum Stockholm

Oktober 1943 - erindringer

Omfattende hjemmeside fra Københavns Stadsarkiv med fokus på de personlige beretninger om oplevelsen af flugten til Sverige i oktober 1943. Her er meget godt og vedkommende materiale sammen med kort over flugtruter mv.
Rollespil om Israel-Palæstina konflikten
© Lisbeth Steen Pedersen, Nicolaj Zibrandtsen og Tom Søgaard-Jensen

Israel-Palæstina konflikten - rollespil

Velkommen til rollespillet om fred i Mellemøsten - kaldet Maltakonferencen. Idéen med rollespillet er at kombinere faglighed på et højt niveau med et spændende gameplay, hvor eleverne skal kæmpe for at få så mange point som muligt. Rollespillet varer ca. 6,5 time.
COLOURBOX5482951 - ikt.JPG

IT i historie

IT kan både aktivere eleverne og facilitere arbejdet med faglige mål og indhold. Nedenfor præsenteres en række gode redskaber med forslag til, hvordan de kan anvendes i undervisningen.
Lille hjemmelavet luftballon som lige er sendt op
© Lone Glenstrup

Vigtigste historiske person - introøvelse

Verdenshistoriens vigtigste personer sidder i en luftballon, der styrter mod jorden på grund af overvægt. Hvem skal overleve? God øvelse til arbejdet med faglige mål vedr. kvalificering af historiebevidsthed.
sikkerhedspolitik

Hvorfor blev zaren styrtet?

Spændende øvelse der giver eleverne et skærpet blik på årsagssammenhænge og træning i at kunne skelne og prioritere mellem umiddelbare og dybere strukturelle årsager. Øvelsen kan også bruges på andre begivenheder og temaer.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Emneord