Julepynt i træ - enkle teknikker

Der er mange muligheder for at lave enkel julepynt i træ, strå eller finér.

Forslag til læringsmål

Fælles Mål: 

Kompetencemål: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer

En traditionel form for julepynt er figurer fremstillet af høvlspåner.

Andre muligheder for julepynt er figurer udsavet af træ.

Her lægges op til at prøve begge teknikker.

Valg af undervisningsaktivitet

Eleven kan samle tynde træstrimler, evt. ved brug af fletteteknikker, til julepynt.

Eleven kan udsave figurer til julepynt.

Aktiviteten er også egnet på fase 2. Der stilles så øgede krav til teknikkernes sværhedsgrad.

Julepynt
© Mette Jørgensen

Julepynt af finér og udsavet af træ

Beskrivelse af undervisningsaktiviteten

Hvis man ikke mestrer teknikken med at fremstille flotte, lange høvlspåner kan man bruge rester af finér. Man kan også flette i sjener af peddigrør, plastpakkebånd, foldede papirstrimler, m.m.

Fletteteknikker

Træmaterialet strimles og lægges i blød indtil det er bøjeligt. Nu kan man forme figurer som hjerter eller kugler, eller hvad man nu kan forestille sig. Det nemmeste er at samle med klips, så lagene hænger sammen og så lade det tørre. 

Kig i de gamle bøger og find inspiration fx. :

Spånsløjd af Af Lena Nessle, på dansk ved Rosa-Marie Tvermoes, Forlaget Notabene, 1972

Træstjerner

Stjerneformen kan saves direkte ud i træet. Husk dog at tegne en skabelon først, som kan overføres til materialet. Enten kan man bruge instruktionen til at tegne en femkantet eller sekskantet stjerne, eller man kan tegne en på fri hånd.Ved at anvende forskellige træsorter i forskellige dimensioner, kan man få forskellige udtryk frem.

Træstjerne
© Mette Jørgensen

Her har kanterne yderligere fået lidt maling. Nu mangler der blot at blive boret et hul og sat en snor i.

Tegn på læring

Eleverne fremstiller julepynt i træstrimler, eller andre strimlede materialer, og udsavede træfigurer.

Det skal være tydeligt, at de fremstillede produkter er julepynt.

Forenklede Fælles Mål

Håndværk og design
4./5./6./7. klasse
Håndværk - forarbejdning (obligatorisk)
Teknikker (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan navngive og anvende grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer (vejledende mål)
Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer (vejledende mål)
Fase 2
Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer (vejledende mål)
Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet (vejledende mål)

Relaterede links

Materiale fra Skoven i skolen, bind en krans eller et hjerte.
Enkle juletræer skåret ud af balsatræ.
Anvisning på at binde en julebuk af halm eller siv.
Wikipedia om teknikken og historien bag spånsløjd.