Komposition af elektronisk musik

Forløbet handler om ved hjælp af computeren at skabe elektronisk musik. I forløbet arbejder eleverne også med, hvordan man kan bruge den elektroniske musik som et personligt udtryksmiddel. Forløbet er udviklet i samarbejde med Anders Boysen.
Komposition,

Formål

Formålet er at få eleverne i gang med at skabe og komponere deres eget musik og omsætte deres ideer til konkret musik. 

I forløbet indgår en videokanal med tilhørende lektionsvideoer. Find videokanalen under 'Relaterede moduler' og sørg for, at eleverne har adgang til den.

Omfang

Forløbet svarer til 8 lektioner. Men man kan sagtens udvide forløbet ved at lade eleverne gå mere i dybden med endnu flere af programmets mange muligheder.

Den elektroniske musikkomposition er et hurtigt voksende marked. Kunstnere som Stockhausen og danske Else Marie Pade var nogle af pionererne inden for genren. Blandt de mere kendte er måske Kraftwerk, Jean-Michel Jarre og Daft Punk. Men også diverse DJ’s har taget den elektroniske musikkomposition til sig, og skellet mellem kunstmusik og dansemusik er knapt så tydeligt som tidligere. Nu kan man endda uddanne sig til elektronisk musiker og lydkunstner på konservatoriet

Undervisningens tre faser (3)

Forenklede Fælles Mål

Musik
5. - 6. klasse
Musikalsk skaben (obligatorisk)
Komposition (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i instrumenter og digitale medier (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle musikstykkers formål og struktur og instrumenter og digitale mediers udtryksmuligheder (vejledende mål)

Relaterede filer

Find forslag til relevante kunstnere, som arbejder med elektronisk musik. Lad fx eleverne blive inspireret ved at lytte til omtalte kunstnere.

Relaterede links

Programmet er et komplet online elektronisk musikstudie med diverse synths, trommemaskiner, samplere og effekter. Man arbejder næsten som i et analog studie og forbinder maskinerne vha. kabler. Man kan også arbejde med audio. Programmet bygger på creative-commons-ideen.