Musikskolen og folkeskolen - et samarbejde

Med den nye skolereform blev der sat øget fokus på samarbejdet med musik- og kulturskolerne. Find relevante oplysninger samt inspiration i det udviklingsarbejde, som har været sat i gang.
Samarbejdspartner,

Fem gode råd inden du træder ind i musiklokalet:

  1. Styr undervisningen inden du træder ind i lokalet. Afstik retningslinjer for, hvordan eleverne skal opføre sig.
  2. Aftal et eller flere tegn, som betyder ”nu skal I være stille”, "nu skal i stå op" og lignende, så du ikke skal råbe for at komme igennem.
  3. Hav fokus på at opnå flow i timen. Undlad at stoppe sammenspillet, hvis du kan give informationen med tegn eller direktion. Dette er mere udtalt i musik end andre fag.
  4. Planlæg overgange i undervisningen. Tænk over, hvordan du kommer fra én aktivitet til en anden.
  5. Tænk over, hvordan den anden lærer/voksne, som er med i undervisningen, indgår. 

(De fem råd er et uddrag fra skolemix.dk)

Musikskolen og folkeskolen

Samarbejdspartner,

1+1=3

Læs en rapport om et udviklingsarbejde med fokus på samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere. Rapporten er udarbejdet af lektor Else Marie Okkels (UC Syd).

Relaterede moduler

Relaterede links

Kortlægningsrapport af Finn Holst (2013) om samarbejdet mellem musikskole og grundskole. Faglig Enhed Musikpædagogik, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Københavns Kommunes Musikskole tilbyder alle kommunens folkeskoleklasser fra 1.-6. årgang 3 dages gratis musikundervisning. Projektet åbner op for samarbejde mellem folkeskole og musikskole.