Pædagogisk læringsmiljø
Det pædagogiske læringsmiljø
Det pædagogiske læringsmiljø er et miljø, hvor der med afsæt i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud bygger på et samspil mellem strukturelle parametre som fx:
- personalets uddannelse og kompetencer
- børnegruppernes størrelse
- fysiske rammer
- normering
- digitale redskaber
- den æstetiske udformning
og en række proceselementer som fx:
- det empatiske samspil med de andre børn og det pædagogiske personale
- udfordrende dialoger og situationer
- forældresamarbejdet
- hverdagens rytme
Den pædagogiske læreplan skal understøtte og tydeliggøre samspillet mellem disse forhold.
Rammesætning, organisering og tilrettelægning
Det er en forudsætning for etableringen af et pædagogisk læringsmiljø, at det pædagogiske personale og ledelsen løbende har blik for, hvordan praksis rammesættes, organiseres og tilrettelægges.
Personalet skal gøre sig pædagogisk-didaktiske overvejelser omkring et pædagogisk læringsmiljø, der understøtter børnegruppens kropslige, sociale, emotionelle og kognitive læring og udvikling.
Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Rammer og vilkår for daginstitutioner og dagpleje er forskellige. Bl.a. er der forskel på de fysiske rammer, idet dagpleje foregår i dagplejerens private hjem eller i lokaler i børnenes hjemlige miljø.
Dagtilbuddet kan i den pædagogiske læreplan beskrive, hvordan det pædagogiske læringsmiljø kan fremme et bedre børnemiljø. Fx ved at opdele børnegruppen i mindre grupper, aktivt anvende legeplads, gangarealer el.lign. i hverdagen med henblik på at reducere støjniveauet i dagtilbuddet og dermed styrke læring og trivsel hos børnene.