Samtaler med børn

I denne film møder I børn og voksne fra dagtilbuddet Gullandsgården. Her er samtalen mellem børn og voksne en bevidst integreret del af de pædagogiske læringsmiljøer.
© Københavns Professionshøjskole

Samtalen mellem barn og voksen

Samtaler med voksne er afgørende for barnets sproglige udvikling, og de voksnes rolle i samtalen er kompleks. Den handler dels om selv at være opmærksom, dels om at kunne fange barnets opmærksomhed. Man skal både evne at lytte, svare og spørge – dvs. både give plads og selv bidrage til samtalen.

Barnet stiller spørgsmål for at undersøge verden. Herigennem får det ny viden, og det lærer, hvad verden handler om. Når den voksne lytter til, hvad barnet fortæller, og hvad det spørger om, kan den voksne selv stille spørgsmål, der lægger op til en videre snak om det, barnet gerne vil fortælle.

Når barnet føler sig godt til rette i samtalen, understøttes kvaliteten af samvær og relation mellem barn og voksen.

Bag om filmen

Filmen Samtaler med børn (2018) er en del af Visuel pædagogisk grundbog af Søren Smidt og Svend Rossen, Københavns Professionshøjskole. Alle film kan ses på EMU Dagtilbud.

Øvrige film i Visuel pædagogisk grundbog

Film

Rutinepædagogik

I denne film kan I opleve, hvordan rutiner bliver læringsrum for børn i dagtilbud. Rutiner kan understøtte børns selvstændighed og medvirke til at gøre dem selvhjulpne og handlekraftige.
Film

Når ledelse når børnene

Bag den pædagogiske praksis med børnene ligger ledelsens systematiske arbejde. Det er af hovedtankerne i denne film.
Film

Læringsmiljøer

Det centrale i det pædagogiske læringsmiljø er børnenes deltagelsesmuligheder og samspillet med de andre børn og det pædagogiske personale. Det kan I se og høre mere om i denne film.
Film

Børn og leg

I denne film kan I opleve børn i vild tumleleg, på legepladsen og i andre legesituationer. I ser også, hvordan pædagogisk personale arbejder i forhold til børns leg.

Emneord