Samtalesalon: Fællesskab trods forskelle

Eleverne deltager i en samtalesalon med mennesker, der er anderledes, eksempelvis beboere på et plejehjem, børn/unge fra andre uddannelsesinstitutioner, skoler eller børnehaver (eksempelvis en friskole med et særligt værdigrundlag) og så videre.

Formål
Del 1: Eleverne reflekterer over, hvilke fordomme/forestillinger de har om dem, de skal have
samtalesalon med, og forbereder, hvad de vil spørge dem om.
Del 2: Eleverne mødes med nogle, der er anderledes end dem selv, og oplever ligheder og forskelle –
og fællesskab trods forskelle.
Del 3: I plenum taler I om, hvordan det gik på samtalesalonen. Lærte eleverne noget nyt – eller holdt deres forestillinger om de andre?

Fag
Dansk (Fremstilling, Kommunikation), Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (Sundhed og trivsel)

Tidsforbrug
2,5 til 3,5 time plus transporttid

 

Under vejledningen "Sådan gør du" (orange link ovenfor) forklares det, hvordan nedenstående bilag kan anvendes. 

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Undervisningsministeriet. Læs mere om parterne bag materialet.

Bilag til download

Relaterede moduler