Sig det med korssting - tradition og fornyelse

Korssting er en gammel, kendt teknik, der mest forbindes med fortiden i form af klokkestrenge og sofapuder, men i dette forløb omformes og opskaleres produkterne, og broderiet overføres til plader.

Eleverne introduceres til udvalgte teknikker, indenfor både bløde og hårde materialer og skal arbejde sammen om at skabe en række produkter, der skal indgå i en konkret sammenhæng på skolen.

Formål

Formålet med undervisningsforløbet er at give et eksempel på, hvordan man kan tilrettelægge et undervisningsforløb med udgangspunkt i konkrete punkter fra Fælles Mål på en måde, der sætter arbejdet med læringsmål og evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i centrum. Relationsmodellen og vejlednings- og inspirationsmaterialet om læringsmålstyret undervisning, som eksemplet tager udgangspunkt i, er derfor ikke en obligatorisk tilgang til tilrettelæggelse af undervisningen eller en særlig, ministerielt foreskrevet tilgang.

Broderi på træplade
© Anette Juhler

Klassetrin

5. kl.

Omfang

10 - 12 lektioner.

Korssting - QRkode
© Anette Juhler

QR-koder broderet på loftsplader

Bemærkning: Billederne er tænkt som inspiration. De er ikke fra det beskrevne undervisningsforløb.

Planlægning (5)

Gennemførelse (1)

Evaluering (1)

Forenklede Fælles Mål

Håndværk og design
4./5./6./7. klasse
Håndværk - forarbejdning (obligatorisk)
Teknikker (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer (vejledende mål)
Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet (vejledende mål)
Maskiner (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan anvende tilladte maskiner (vejledende mål)
Eleven har viden om tilladte maskiner (vejledende mål)
Håndværk - materialer (obligatorisk)
Materialekombination og udtryk (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion (vejledende mål)
Eleven har viden om kombination af materialer (vejledende mål)
Fase 2
Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk (vejledende mål)
Eleven har viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk (vejledende mål)
Design (obligatorisk )
Ideudvikling (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan udvikle ideer fra hverdagslivet, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål)
Eleven har viden om brug af informations- og inspirationskilder (vejledende mål)

Relaterede links

Et eksempel på igangsætning af et broderiforløb