Sko - ideudvikling og produktion

Denne ide er stillet til rådighed af Benedikte Rathmann / læreruddannelsen Bornholm og gennemført i et praktikforløb i håndværk og design på Kildegårdskolen i Herlev. Der lægges vægt på elevernes egen idéudvikling, men opgaven skal ikke være for åben. Elevernes valgte idé omsættes til et produkt; en inde-klip-klap.

Forslag til læringsmål

  • Eleverne skal trænes i at bruge internettet i ideudviklingsfasen til inspiration og videnssøgning.
  • Eleverne skal fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer: Med bæredygtige materialer, flet og temaet ”Hvem vil du gerne slappe af med?” som rammer, skal eleverne udvikle egne ideer til deres personlige inde-klip-klap og kunne forklare deres ide for andre.
  • Eleverne lærer at vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed. Dette bindes sammen med de ældre sandaler, som netop blev lavet af forhåndenværende materialer som eksempelvis græsser.
  • Eleverne lærer tre fletteteknikker, som introduceres i værksteder.
sko_0.jpg
© Mette Jørgensen

Valg af undervisningsaktivitet

Erfaringer fra et tidligere forløb gav sig udslag i følgende overvejelser:

Der skal være plads til elevernes egen idéudvikling, men opgaven skal ikke være for åben.

Få teknikker, som flet i forskellige materialer og med forskellige teknikker, sætter rammer, men åbner også muligheder for eleverne. Teknikken kan varieres i sværhedsgrad og giver mulighed for forskellige udtryk. Eleverne får altså en tydelig ramme, men kan stadig arbejde med ideudvikling.

Den enkle sandalmodel ( klip-klappen) sikrer at eleverne ikke kommer ud i for svære modelvalg. Den er enkel og (kan være) hurtig at lave, men åbner samtidig mulighed for ideudvikling, da remmene kan placeres på mange forskellige måder.

Beskrivelse af undervisningsaktiviteten

Læreren

Eksempel på inde-klip-klap: Klip-klappens remme er flettet af en brochure fra en udstilling på Statens Museum for Kunst. Sålen er lavet af en tæppeprøve. Billederne er klippet ud af førnævnte brochure, lamineret og limet fast med limpistol. Under sålen er der limet cykelslange over stropperne fra remmene.

  • 2 stykker papir
  • 4 flettede stropper
  • 1 blyant
  • 1 saks
  • Filt eller en tæpperest og cykelslange
  • 1 tusch eller 1 kridt
  • 1 hobbykniv 
  • Eventuelt nogle laminerede billeder, det bestemmer du selv
  • Limstift og limpistol  

Eleverne

  • Gå på nettet og se på billeder af klip-klapper.
  • Afprøv de forskellige fletteteknikker. Afprøv i forskellige materialer. Udvælg den teknik, der skal anvendes til klip-klappen og flet stropperne.

  • Tegn din inde klip-klap på et stykke papir.

  • Sæt din fod på et stykke papir og tegn rundt om den med en blyant eller få en ven til det. Det er VIGTIGT, at blyanten holdes lodret, når du tegner.

  • Ret tegningen til, så den ikke længere har buler ved tæerne, men ligner en skosål. Klip tegningen ud. Nu har du et mønster, der passer til din fod.

  • Læg mønsteret på en tæpperest og tegn rundt om, vend mønsteret om og tegn igen, så du får både en højre og en venstre fod. Hvis du bruger filt, skal du lave to såler til hver fod. Skær eller klip sålerne ud.

  • Sæt dine fødder på sålerne. Lav et mærke mellem storetåen og den næste tå helt inde ved foden. Lav et snit på 1 cm fra mærket og ud mod sålens forreste kant.

  • Flet 4 stropper. Klip 2 strimler papir, der er 2 x 15 cm. Kom limstift på strimlernes ene side. Hold 2 stropper sammen og lim en papirstrimmel stramt rundt om dem der, hvor flettet begynder. Gentag med de andre stropper.

  • Stik stropperne gennem snittet i sålen og lim dem fast på sålens underside med limpistol.

  • Hvis du skal have billeder på sålen, så kontakt læreren eller én, der er nået længere end dig.

  • Tag klip klappen på, læg stropperne hen over foden, så de sidder godt. Lim dem fast under sålen med limpistol.

  • Hvis du arbejder i filt, så lim en ekstra sål under nu. Hvis du arbejder med tæppe, så lim cykelslange under nu, så stropperne bliver dækket.

Tegn på læring

Eleven finder mindst tre forskellige klip-klapper på internettet, som inspirerer til elevens egne klip-klapper.

Eleven ideudvikler deres klip-klap på baggrund af den stillede ramme: ”Hvem vil du gerne slappe af med?”

Eleven begrunder materiale- og teknikvalg ud fra deres ide med klip-klapperne.

Eleven fremviser deres tre fletteøvelser.

Eleven fremstiller klip-klapper, som kan holde til indebrug.

Forenklede Fælles Mål

Håndværk og design
4./5./6./7. klasse
Design (obligatorisk )
Ideudvikling (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål)
Eleven har viden om skitsers formål og struktur (vejledende mål)
Produktrealisering (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg (vejledende mål)
Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse (vejledende mål)

Relaterede filer

Arbejdsark om fletning
Arbejdsark om fletning i papir

Relaterede links

Noget om sko, kulturhistorisk gennemgang.