SRP - Psykologi

Her findes information om og inspiration til SRP-problemstillinger i psykologi.

Formålet med StudieRetnings Produktet, SRP:

Formålet med studieretningsprojektet er, at eleverne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til deres studieretning. Ved at kombinere forskellige faglige tilgange og discipliner, som forstærker den faglige fordybelse, skal eleverne demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant baggrundsstof, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt og metodisk grundlag. I arbejdet med studieretningsprojektet styrker eleverne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig og kompleks problemstilling.

Læs også...

FAQ på sort tavle

Brug af fiktion i tværfaglige opgaver

Må man inddrage fiktive cases i psykologi? Hvordan samarbejder man med et sprogfag i en tværfaglig opgave? Få fagkonsulentens svar her.
Ulla Krogh
© Ulla Krogh

Humanioras empiri, teori og metoder

Et fag repræsenterer kun sig selv og ikke et bestemt hovedområde, når det indgår i et samarbejde med andre fag. Men videnskabsfagene er historisk funderet i et fagligt fællesskab med andre fag, som de har et tættere slægtsskab med, og hvor der er en længere tradition for et fagligt samarbejde. Se links til humanistiske fags metoder her!
Blodtrykket tages på godschauffør.
© Tina Zimmermann

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metoder

Ifølge læreplanen skal der være et betydeligt samarbejde på tværs af hovedområderne, og det er derfor vigtigt at vide, hvad der kendetegner fx de samfundsvidenskabelige fags empiri, teorier og metoder. Her er links til fagsider med de samfundsvidenskabelige fags metoder!
Bunsenbrænder-1.jpg

Naturvidenskabelige fags empiri, teori og metoder

De naturvidenskabelige fags empiri omfatter alle fænomener, der kan iagttages enten direkte med de menneskelige sanser eller gennem forsøgsapparatur og eksperimentelle opstillinger. Se de naturvidenskabelige fags sider med fagenes metoder!
COLOURBOX851884 (1).jpg

Studieretningsprojektet - SRP (For stx-elever)

Studieretningsprojektet i 3g kaldes SRP. Opgaven skrives i to fag og har fokus på samspil mellem fagspecifikke og tværfaglige mål. Du skal undervejs lige standse op og overveje, om din besvarelse viser, at du har haft brug for begge fag sammen til at besvare opgaven.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede filer

Gennemgår: De faglige mål med SRP og særligt for psykologi, Vejledning til emnevalg (herunder Pentagonmodellen),Vejledning til opgaveformuleringen med eksempler på gode og mindre gode formuleringer, Vejledning til bedømmelse.
Dette er et arbejdsdokument, som kursusdeltagere har anvendt til at skabe problemformuleringer i forskellige fagkombinationer. Brug dokumentet til selv at få ideer. Indeholder også de faglige mål og en glimrende skabelon til udarbejdelsen af en opgaveformulering.
Officiel skrivelse fra fagkonsulenten: Beskriver psykologiens formål i en SRP - hvad kan psykologien bidrage med? Dokumentet beskriver dernæst: Hvordan man kan anvende evt. fiktion i samarbejde med sprogfagene, Kendetegn ved gode opgaveformuleringer og en smidig censur og en god vejledning. Slutteligt gives eksempler på gode og mindre gode opgaveformuleringer med fagene Engelsk A og Biologi A.