Tøjdyr på sneglejagt

Afslutningen på et forløb med at sy tøjdyr, blev her til en lille film, hvor figurerne for alvor kom i aktion. Det blev til en lille historie om to venner, der skulle på sneglejagt og en superhelt.

Eleverne designer og fremstiller et tøjdyr eller væsen ud af genbrugsmaterialer. Tøjdyret skal bruges som figur i en film.

Eleverne arbejder i grupper, således at der kan skabes en fortælling udfra de tøjdyr, der bliver fremstillet. Eller gruppen kan fra start beslutte hvilke figurer de har brug for, fx. den sjove, den onde...

Fortællingen skal omsættes til en lille film; Stop Motion, Photostory eller lign. Her vil et samarbejde med f. eks. dansk være oplagt.

Det er en forudsætning for aktiviteten, at eleverne har lært håndsyning, start- og slutendehæftning og/eller har arbejdet med symaskinens basisfunktioner, herunder holdbar sammensyning.

Fra Fælles Mål til omsatte læringsmål

  • Eleverne kan bruge symaskinen til syning i strækstof.
  • Eleverne kan bruge forskellige materialer i deres figur.
  • Eleverne kan afprøve ideer undervejs i produktionen af figuren.

Undervisningsaktivitet

Aktiviteten sætter afprøvningen af produktets udtryk, tøjdyret/væsenet i centrum. Eleverne skal således nøje gennemtænke hvordan dyret skal se ud for at det kan indgå i den tænkte rolle i filmen, eleverne senere skal lave. Hvilke materialer, der understøtter figurens udtryk. Eller gruppen kan fra start beslutte hvilke figurer de har brug for, fx. den sjove, den onde...

Denne ramme for aktiviteten tvinger eleverne til at være mere reflekterende omkring design- og realiseringsprocessen.

Den efterfølgende film er et gruppearbejde. Derfor skal eleverne også være i grupper, når de designer deres figur.

Når tøjdyrene er færdige, fremstiller gruppen et storyboard for fortællingen og optagelserne kan gå igang. Denne del af aktiviteten kan evt. henlægges til danskundervisningen. Se evt. kompetenceområdet "fremstilling" 5. kl.

Hvad gør læreren

Skaffer egnede materialer:

  • Gamle, kogte uldsweatre
  • Aflagte sweatshirts eller andet tekstilt genbrugsmateriale, gerne med stræk
  • Knapper
  • Lynlåse
  • Kapok eller polyesterfyld

Gennemgår syning i strækstof på maskine. Herunder maskinens indstilling, skift af nål og trykfod.

Demonstrerer isyning af knap, tryklås, lynlås, m.m. efter relevans.

Hvad gør eleverne

Diskuterer sig frem til en overordnet fortælling i deres grupper, herunder valg af karakterer til figurerne

Tegner flere skitser af jeres tøjdyr. 

Tegner tøjdyrene individuelt op som skabelon på A-4 papir og klipper ud. 

Afprøver syning i strækstof efter lærerens gennemgang.

Brug evt. arbejdsbeskrivelsen fra "sy en grimrik". Se relaterede filer.

Arbejdsproces
© Mette Jørgensen

Tegn på læring

Omsatte læringsmål

Eleverne kan bruge symaskinen til syning i strækstof.

Tegn på læring

Niveau 1: Eleven skifter nål eller trykfod eller indstiller korrekt søm på maskinen i henhold til stoffet. 

Niveau 2: Eleven skifter både nål, trykfod og indstiller korrekt søm på maskinen i henhold til stoffet.

Niveau 3: Eleven syr en holdbar stræksøm, herunder indstiller maskinen og vælger korrekt nål og trykfod.

Omsatte læringsmål

Eleverne kan bruge forskellige materialer i deres figur.

Tegn på læring

Niveau 1: Eleverne kombinerer to materialer til deres figur.

Niveau 2: Eleverne kombinerer flere materialer til deres figur.

Niveau 3: Elevernes figur indeholder forskellige materialer, herunder nogle, som er håndpåsyede og materialekombinationen understreger den karakter, som figuren har.

Omsatte læringsmål

Eleverne kan afprøve ideer undervejs i produktionen af figuren.

Tegn på læring

Niveau 1: Eleven afprøver lærerens/kammeraters forslag til delløsninger.

Niveau 2: Eleven tager initiativ til afprøvninger og støttes af læreren.

Niveau 3: Eleven eksperimenterer på egen hånd med egnede materialer/teknikker for at opnå det ønskede udtryk i figuren.

Evaluering

Overvejelser til eleverne:

Fungerede figuren i den tiltænkte rolle?

Hvilke materialevalg og designideer var medvirkende til den tiltænkte karakter?

Tak

til Heidi, Mie og Malene for at stille nedenstående film til rådighed.

Galleri (billeder/videoer)

Forenklede Fælles Mål

Håndværk og design
4./5./6./7. klasse
Håndværk - forarbejdning (obligatorisk)
Maskiner (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan anvende tilladte maskiner (vejledende mål)
Eleven har viden om tilladte maskiner (vejledende mål)
Håndværk - materialer (obligatorisk)
Materialekombination og udtryk (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion (vejledende mål)
Eleven har viden om kombination af materialer (vejledende mål)
Design (obligatorisk )
Ideafprøvning (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge (vejledende mål)
Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker (vejledende mål)