Tid og sted - om menneskets udvikling

Hvorfor er vi blevet til det, vi er? Et undervisningsforløb med udgangspunkt i Jared Diamonds 3 film på baggrund af hans bog 'Guns, Germs and Steel'
7811_.jpg

Omfang

Her er et forslag til et undervisningsforløb med udgangspunkt i Jared Diamonds serie 'Guns, Germs and Steel',  der varer ca. 5 timer.

Introduktion

Eleverne skal have en forståelse for at det er forskelle i livsvilkår som geografi, fødemuligheder, diffussion og migration der har haft betydning for forskellen i menneskers udvikling, set i et langt historisk, men også globalt perspektiv.

Formål

Faglige mål fra læreplanen – eleverne skal kunne:

  • redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
  • sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale

Sådan gør du

Følg trinene 1, 2, 3 & 4 nedenfor - et trin varer ca. en time.

Afslutning og opfølgning

Forløbet afsluttes med en 5. lektion, hvor der samles op på klassen, og eleverne besvarer Yali's spørgsmål - se 'Tid og sted - 2'.

Tid og sted, lektion 1, 2, 3 & 4

africa_veg_86.jpg
© Courtesy of the University of Texas Libraries, The University of Texas at Austin.

Tid og sted - 4

Tid og sted, 4. lektion