Tour de France

Tal om sport og doping, og lær om Frankrigs geografi med cykelløbet Tour de France.

Cykelløbet Tour de France kan give en autentisk baggrund og motivation til danske skoleelever, når de skal lære fransk. Tour'en indeholder mange kulturformidlende elementer både i relation til fortid og nutid og giver samtidig et indblik i Frankrigs geografi, regioner og landskaber. Tour de France-løbet danner samtidig baggrund for en fælles referenceramme, da de fleste elever kender til cykelløbet fra medierne.

Den første Tour blev vundet af Maurice Garin i 1903 efter 2428 km. Den samlede præmiesum er på over tre millioner euros, hvoraf vinderen får 400.000.

Cykelløbet Tour de France har været en årlig tilbagevendende begivenhed i Frankrig siden 1903. Løbet er på i alt ca. 4000 kilometer, varer cirka tre uger og består af 22 etaper. Byerne kappes om at blive etapeby og huse deltagerne for en nat og er lykkelige, hvis Tour’en går gennem deres gader. Deltagerne er inddelt i hold (équipes), der har cyklister af forskellige nationaliteter. Holdene bliver ofte sponsoreret af firmaer og lignende, således TELEKOM (tysk), ONCE (spansk), Crédit Agricole (fransk) og CSC (dansk). Tour’en er i nyere tid ofte startet i udlandet – men slutter altid på Champs-Elysées i Paris.

Le Club Tour de France består af løbets fire hovedsponsorer: Coca-Cola, Fiat, Crédit Lyonnais (hvis gule kendingsfarve går igen i ”den gule førertrøje”), samt Champion, der er en stor fransk fødevarekæde. De kalder sig også "Les quatre favoris de la Petite Reine", ("la Petite Reine" er et kælenavn for cykel). Navnet opstod under det første Tour de France i 1903.

PMU Paris Mutuel Urbain er et stort lotto/væddemålsforetagende, der sælger lodder i kiosker m.m.

Ostefirmaet, der producerer camembert’en, "Cœur de Lion", kårer hver dag den modigste og mest aktive rytter på dagens etape.

Tekst

Her er en tekst niveau A2 om Le Tour de Frances historie, vindere, doping m.m. (1,6 n.s.)

Le Tour de France

 

Forenklede Fælles Mål

Fransk
8. - 9. klasse
Skriftlig kommunikation (obligatorisk)
Læsning (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan forstå forskellige typer af enkle tekster om nære emner (vejledende mål)

Relaterede links

Tekst niveau A2