Program

Anvendelse

Indgang for elev

Eksempel

 

Kahoot

Quiz, der kan anvendes som evaluering af fagligt område.

 

 

Kahoot.it

Eleverne skal indtaste en kode/pin: Koden fremgår, når du som lærer har oprettet en quiz. Der er en ny kode, hver gang quizzen bruges.

 

Mentimeter

Fx Wordcloud og Open end.

Wordcloud: Kan bruges til enkeltord, som danner en ordsky.

Open end: Her kan du skrive udsagn.

Menti.com

Eleverne skal indtaste den 6-cifrede kode, som læreren giver. Der er en ny kode, hver gang programmet bruges.

 

 

 

Screencast-o-matic

 

Til optagelse af skærmbillede og/eller webcam.

Kan bruges ved forklaring af metode eller fagligt område, eksempelvis før et kursus/undervisning.

Eleverne skal bruge det link, som skabes, når du som lærer har optaget videoen.

Videoen kan gemmes som mp4-film, som link i programmet, eller den kan uploades til YouTube.

https://screencast-o-matic.com/watch/cFejlPDoZn

 

 

Google Analyse

 

Spørgeskema, som for eksempel kan evaluere læring eller give indblik i forhåndsviden.

Har du en Google-konto, kan du gå ind på ”Drev”, klikke på ”Ny” (øverst til venstre) og dernæst på ”flere” i rullemenuen. Her kan du vælge ”Google Analyse”.

Eleverne går direkte til spørgeskemaet med det link, som læreren udleverer.

https://kortlink.dk/t9w5

 

 

Padlet

Digital opslagstavle til deling af materialer.

Her kan skrives tekst, vedhæftes filer, sættes link ind med mere.

Med et link går eleverne direkte ind på padletten.

Tryk på ”+” eller dobbeltklik på opslagstavlen for at oprette indhold.

 

Kortlink

Gør lange links korte.

Linket skrives ind i feltet på siden. Herfra kan du højreklikke på linket og kopiere det over til den ønskede placering.

Via kortlinket kan eleverne komme ind på den ønskede side.

Kortlinket bliver ikke forældet og fungerer så længe siden, den henviser til, eksisterer.

Se eksempler på kortlink i boksen herover.

Plickers

Evaluering som fagligt område.

Evalueringen kan sættes op med forskellige spørgsmålstyper.

Evalueringen afholdes uden, at eleverne har en digital device.

De skal markere et svar med en seddel med symbol.

https://www.plickers.com/

Quizlet

Træner begreber og tilhørende forklaringer.

”Match”: Kan bruges enkeltvist (parre begreb og forklaring)

”Live”: Kan bruges i grupper, hvor grupper dyster mod andre grupper.

Ved ”Match”: Eleverne får det direkte link af læreren. De skal ikke bruge adgangskode – se under eksemplet.

Ved “Live”: Eleverne indtaster den kode, som læreren har givet, her: https://quizlet.com/276164919/live

https://quizlet.com/276164919/match