Biologi

På denne side kan du finde Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i faget.

Forligskredsen bag folkeskoleloven indgik den 19. maj 2017 en aftale, hvorved bindingerne i Fælles Mål er blevet løsnet ved at gøre færdigheds- og vidensmålene vejledende. Du kan læse mere om de nye rammer for Fælles Mål på Undervisningsministeriets hjemmeside

7. - 9. klasse

I faget biologi skal eleverne tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget. I samarbejdet med de andre naturfag i udskolingen skal eleverne bygge videre på natur/teknologi og udvikle naturfaglige kompetencer, så de kan genkende, formulere og håndtere biologiske problemstillinger.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget biologi

Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi

Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

Faget i fokus

Ko der spiser med traktor i baggrunden

Besøg et landbrug

Få større indsigt i livet og produktionen på et landbrug.
Toon Doo evaluering i biologi
© Lise Augustesen

Brug tegneserier i din undervisning.

Toon Doo er et netbaseret IT-program, hvor eleverne let kan lave deres egne tegneserier. Dette kan f.eks. bruges som evaluering af undervisningen.

Undervisningsforløb

to drinksglas

Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"

Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.
Tegning af bakterier

Bakterier i din hverdag

I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde med bakterierne i hverdagen. De skal bl.a. selvstændigt lave undersøgelser, som viser noget om bakteriers livsbetingelser.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter

vandhul

App til undersøgelse af vandkvalitet i søer.

Et rigtigt godt elektronisk værktøj som kan understøtte elevernes egne undersøgelser af dyrelivet i vandløbet eller i søen/vandhullet, og som samtidig opfordrer eleverne til at tænke i udviklings og løsningsforslag i forhold til vandløbets eller søens/vandhullets fremtid.
Tegning af mikroskop

Mikroskopering af celler

Eleverne arbejder med anvendelse af mikroskopet, når de undersøger forskellige typer af celler.

Indhold på tværs af fagene

Pulje til løft af de fagligt svageste elever

Løft af de fagligt svageste elever

Her finder du redskaber til intensive forløb, inspirationsmaterialer, videoer og oplæg i forbindelse med program til løft af de fagligt svageste elever i udskolingen.
Om materialet

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

Undervisningsministeriet har udviklet et nyt materiale, der både kan hjælpe lærere med at afdække nyankomne elevers skolebaggrund tidligt i deres skoleforløb og følge elevernes fremgang, indtil de er i stand til at deltage i undervisningen på lige fod med de øvrige elever
Til temaforsiden

Projektopgaven

Redskaber og ressourcer til at gennemføre projektopgaven med dine elever.
Udskoling

Udskoling

Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
Lærer hjælper elev

Ordblindhed

Inspiration til arbejdet med ordblinde elever i grundskolen.

Velkommen til EMU

redaktør billede

Mit navn er Lise Augustesen og jeg er redaktør for faget biologi på EMU. Jeg kan kontaktes på følgende mailadresse: lise.augustesen@skolekom.dk

Læringskonsulenterne

Læringskonsulenterne

Brug for faglige input eller sparring? Besøg læringskonsulenternes side og bliv klogere på, hvilken vejledning, de tilbyder, og hvad et samarbejde med læringskonsulenterne kan indebære.