Samfundsfag

På denne side kan du finde Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i faget.

Forligskredsen bag folkeskoleloven indgik den 19. maj 2017 en aftale, hvorved bindingerne i Fælles Mål er blevet løsnet ved at gøre færdigheds- og vidensmålene vejledende. Du kan læse mere om de nye rammer for Fælles Mål på Undervisningsministeriets hjemmeside.

8. - 9. klasse

I samfundsfag arbejder eleverne med samfundsmæssige problemstillinger inden for politik, økonomi og sociale og kulturelle forhold. 

Eleverne lærer at anvende samfundsfaglige metoder og begreber i undersøgelse og diskussion af problemstillingerne.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget samfundsfag

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

10. klasse

I samfundsfag arbejder eleverne med samfundsmæssige problemstillinger inden for politik, økonomi og sociale og kulturelle forhold. Eleverne lærer at anvende samfundsfaglige metoder og begreber i undersøgelse og diskussion af problemstillingerne.

For færdigheds- og vidensmålene i 10. klasse gælder det, at der er taget hensyn til både muligheden for at konsolidere den viden, der er arbejdet med i 8. og 9. klasse, og muligheden for at gå i dybden med bestemte områder.

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

Faget i fokus

Vandrehal.GRUNDLOV 5.Fotograf_Thorkild Jensen.jpg
© Thorkild Jensen, Folketinget.dk

Grundloven - alle loves moder.

Grundloven er alle loves moder. I dette modul får du forslag til undervisningen, historie, video og links til relevante undervisningsforløb.
Vandrehal.GRUNDLOV 5.Fotograf_Thorkild Jensen.jpg
© Thorkild Jensen, Folketinget.dk

Grundloven - hvem skal bestemme?

I dette temamateriale fra Nationalt Videnscenter for Historie og Kulturarvsformidling kan eleverne fordybe sig i grundlovens historie samt udarbejde deres eget bud på væsentlige elementer i en grundlov tilpasset dem.
Det økonomiske kredsløb.JPG
© De økonomiske vismænd

Det økonomiske kredsløb

Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen? Hvad har husholdninger, banker, stat osv. med hinanden at gøre? Hvilken rolle har penge og hvordan flyder penge, varer og tjenesteydelser rundt i kredsløbet.
Logo DK Statistik
© Danmarks Statistik

Brug Danmarks Statistik i undervisningen

På DST's hjemmeside har man gratis adgang til et væld af statistisk materiale. Fra befolkningens demografiske sammensætning til statens finanser og C02-udledning. Det hele kan ses i grafer og animationer.

Undervisningsforløb

Globalt perspektiv logo rambøll
© Rambøll

Skrøbelige stater og flygtningestrømme - undervisningsforløb med globalt fokus

"Skrøbelige stater og flygtningestrømme" er et globalt inspirationsforløb i faget samfundsfag, som har fokus på dansk udenrigspolitik i et globalt perspektiv. Eleverne arbejder med begreberne flygtning og migrant, Danmarks forpligtelser i forhold til FN’s Flygtningekonvention samt regeringens udenrigspolitiske strategi for udviklingsarbejde. Desuden kommer eleverne til at stifte kendskab til begrebet ”skrøbelig stat” i en sammenligning mellem Somalia og Danmark på baggrund af statistisk materiale.
FN flag malet på mur

FN - "den store mægler"

Igennem dette undervisningsforløb kommer eleverne til at lære om FN's arbejde, arbejde med FN´s opgave som konfliktmægler, samt gå i dybden med eksempler på internationale konflikter.
demokrati.jpg

Dansk demokrati

I dette undervisningsforløb arbejdes der med demokrati ud fra film, som Folketinget over en årrække har produceret om demokratiet i Danmark. I dette forløb fokuseres på filmen om Grundlovens tilblivelse.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter.

Dreng læser i bog

Faglig læsning og sproglig udvikling i samfundsfag og historie

"Samfundet i dag har brug for, at alle er kompetente læsere af fagtekster." Sådan står der i Forenklede Fælles Mål for Samfundsfag i sektionen "sproglig udvikling". Herunder er samlet forslag og inspirationsmateriale til at arbejde med faglig læsning i samfundsfag og historie.
vismandsportalen.JPG

Vismandsportalen - få styr på det økonomiske kredsløb

Formålet med denne aktivitet er at gennemføre et interaktivt forløb, der giver en forståelse for det økonomiske kredsløb. Aktiviteten er udviklet af de økonomiske vismænd via Vismandsportalen.
Vandrehal.GRUNDLOV 5.Fotograf_Thorkild Jensen.jpg
© Thorkild Jensen, Folketinget.dk

Grundloven - hvem skal bestemme?

I dette temamateriale fra Nationalt Videnscenter for Historie og Kulturarvsformidling kan eleverne fordybe sig i grundlovens historie samt udarbejde deres eget bud på væsentlige elementer i en grundlov tilpasset dem.
COLOURBOX1661642.jpg

EU - den grundlæggende historie

I dette forløb arbejdes med EU's historie for at få en forståelse for baggrunden for EU, og det diskuteres om EU stadig har betydning som ”fredsprojekt”.
Grønlandsk flag

Dagens Grønland

Danmark og Grønland er forbundet i et rigsfællesskab, men mange danskere ved desværre kun ganske lidt om Grønland. Dagens Grønland sætter gennem 13 temaer fokus på forskellige faglige emner om Grønland.

Indhold på tværs af fagene

Pulje til løft af de fagligt svageste elever

Løft af de fagligt svageste elever

Her finder du redskaber til intensive forløb, inspirationsmaterialer, videoer og oplæg i forbindelse med program til løft af de fagligt svageste elever i udskolingen.
En for alle mod mobning

Alle for én mod mobning - Grundskolen

Alle for én mod mobning - sætter fokus på at forebygge og bekæmpe mobning blandt børn og unge. Det sker i samarbejde med bred kreds af aktører, der bidrager med anbefalinger til, hvordan forældre, lærere, skoleledere og pædagoger kan forebygge og bekæmpe mobning.
Om materialet

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

Undervisningsministeriet har udviklet et nyt materiale, der både kan hjælpe lærere med at afdække nyankomne elevers skolebaggrund tidligt i deres skoleforløb og følge elevernes fremgang, indtil de er i stand til at deltage i undervisningen på lige fod med de øvrige elever
Udskoling

Udskoling

Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
Lærer hjælper elev

Ordblindhed

Inspiration til arbejdet med ordblinde elever i grundskolen.

Seneste moduler

Nyhedsugen uge 44

Nyhedsugen - journalistik i undervisningen

Nyhedsugen er dagbladenes fælles tilbud til alle landets grundskoler fra 6.-10. klasse. Tilmeld din klasse og få adgang til et fuldt digitalt understøttet undervisningsmateriale, hvor eleverne lærer om alle de journalistiske grundbegreber.

Subscribe to Seneste moduler

Lav din egen avis og få den trykt i 500 eksemplarer.

Skal I arbejde med journalistik, kilde- og informationskritik og medier, så er Newsdesk.dk måske noget for jer.

Lav jeres egen udgave af Jyllands-Posten, Ekstra Bladet eller Politiken. Eller måske en af hver? 

Fokus: Danmarks Domstole

dommer hammer COLOURBOX2110237.jpg

Kend din ret

Hvor meget ved du egentlig om domstolene og retssystemet i Danmark? Find svar og få meget mere at vide om det danske retssystem på Danmarks Domstoles undervisningssite