Samfundsfag

På denne side kan du finde Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i faget.

Forligskredsen bag folkeskoleloven har den 19. maj 2017 indgået aftale om at løsne bindingerne i Fælles Mål. Hovedindholdet i ændringerne er følgende:

  • Med ændringen vil kompetencemålene for folkeskolens fag og emner stadig være gældende.
  • Færdigheds- og vidensområderne vil være bindende. Færdigheds- og vidensområderne angiver i overskriftsform afgørende elementer inden for kompetencemålene.
  • Færdigheds- og vidensmålene, som i dag er bindende, gøres vejledende. Færdigheds- og vidensmålene er fastsat inden for hvert færdigheds- og vidensområde.
  • Opmærksomhedspunkterne i børnehaveklassen, dansk og matematik vil fortsat være obligatoriske.
  • De to kanonlister i hhv. dansk og historie vil fortsat være obligatoriske at benytte i undervisningen.


Færdigheds- og vidensmål er herefter ikke længere bindende. De nye bekendtgørelser om Fælles Mål forventes at træde i kraft februar 2018.

8. - 9. klasse

I samfundsfag arbejder eleverne med samfundsmæssige problemstillinger inden for politik, økonomi og sociale og kulturelle forhold. 

Eleverne lærer at anvende samfundsfaglige metoder og begreber i undersøgelse og diskussion af problemstillingerne.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget samfundsfag

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

10. klasse

I samfundsfag arbejder eleverne med samfundsmæssige problemstillinger inden for politik, økonomi og sociale og kulturelle forhold. Eleverne lærer at anvende samfundsfaglige metoder og begreber i undersøgelse og diskussion af problemstillingerne.

For færdigheds- og vidensmålene i 10. klasse gælder det, at der er taget hensyn til både muligheden for at konsolidere den viden, der er arbejdet med i 8. og 9. klasse, og muligheden for at gå i dybden med bestemte områder.

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

Faget i fokus

Det økonomiske kredsløb.JPG
© De økonomiske vismænd

Det økonomiske kredsløb

Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen? Hvad har husholdninger, banker, stat osv. med hinanden at gøre? Hvilken rolle har penge og hvordan flyder penge, varer og tjenesteydelser rundt i kredsløbet.
Logo DK Statistik
© Danmarks Statistik

Brug Danmarks Statistik i undervisningen

På DST's hjemmeside har man gratis adgang til et væld af statistisk materiale. Fra befolkningens demografiske sammensætning til statens finanser og C02-udledning. Det hele kan ses i grafer og animationer.
Et spil om liv og død Etiks Råd.JPG
© Etisk Råd

Et spil om liv og død

Hvordan skal vi prioritere i sundhedssektoren - nu og i fremtiden. Spil der handler om at prioritere en given mængde penge til nogle bestemte personer - og så acceptere, at nogle mennesker ikke får behandling.
Vandrehal.GRUNDLOV 5.Fotograf_Thorkild Jensen.jpg
© Thorkild Jensen, Folketinget.dk

Grundloven - hvem skal bestemme?

I dette temamateriale fra Nationalt Videnscenter for Historie og Kulturarvsformidling kan eleverne fordybe sig i grundlovens historie samt udarbejde deres eget bud på væsentlige elementer i en grundlov tilpasset dem.

Undervisningsforløb

Globalt perspektiv logo rambøll
© Rambøll

Skrøbelige stater og flygtningestrømme - undervisningsforløb med globalt fokus

"Skrøbelige stater og flygtningestrømme" er et globalt inspirationsforløb i faget samfundsfag, som har fokus på dansk udenrigspolitik i et globalt perspektiv. Eleverne arbejder med begreberne flygtning og migrant, Danmarks forpligtelser i forhold til FN’s Flygtningekonvention samt regeringens udenrigspolitiske strategi for udviklingsarbejde. Desuden kommer eleverne til at stifte kendskab til begrebet ”skrøbelig stat” i en sammenligning mellem Somalia og Danmark på baggrund af statistisk materiale.
FN flag malet på mur

FN - "den store mægler"

Igennem dette undervisningsforløb kommer eleverne til at lære om FN's arbejde, arbejde med FN´s opgave som konfliktmægler, samt gå i dybden med eksempler på internationale konflikter.
demokrati.jpg

Dansk demokrati

I dette undervisningsforløb arbejdes der med demokrati ud fra film, som Folketinget over en årrække har produceret om demokratiet i Danmark. I dette forløb fokuseres på filmen om Grundlovens tilblivelse.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter.

2009_UP.Fotograf_AndersHviid_YU2F6314.jpg
© Anders Hviid, Folketinget.dk

Fra ide til lov - Folketinget på arbejde

I dette temamateriale fra Folketinget Undervisning kan eleverne få indsigt i hvordan en ide bliver til lov i det danske Folketing. Temaet viser eksempler på, hvordan Folketinget arbejder med lovforslag i folketingssalen og i Folketingets udvalg.
vismandsportalen.JPG

Vismandsportalen - få styr på det økonomiske kredsløb

Formålet med denne aktivitet er at gennemføre et interaktivt forløb, der giver en forståelse for det økonomiske kredsløb. Aktiviteten er udviklet af de økonomiske vismænd via Vismandsportalen.
COLOURBOX1661642.jpg

EU - den grundlæggende historie

I dette forløb arbejdes med EU's historie for at få en forståelse for baggrunden for EU, og det diskuteres om EU stadig har betydning som ”fredsprojekt”.
den danske model lo da_0.jpg
© ug.dk

Dyk ned i den danske model

Formålet med dette modul er få viden om hvordan er det danske arbejdsmarked er indrettet, og hvilke styrker og svagheder det giver Danmark i en verden præget at globale muligheder og risici.
Grønlandsk flag

Dagens Grønland

Danmark og Grønland er forbundet i et rigsfællesskab, men mange danskere ved desværre kun ganske lidt om Grønland. Dagens Grønland sætter gennem 13 temaer fokus på forskellige faglige emner om Grønland.

Indhold på tværs af fagene

Pulje til løft af de fagligt svageste elever

Løft af de fagligt svageste elever

Her finder du redskaber til intensive forløb, inspirationsmaterialer, videoer og oplæg i forbindelse med puljen til løft af de fagligt svageste elever i udskolingen.
Om materialet

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

Undervisningsministeriet har udviklet et nyt materiale, der både kan hjælpe lærere med at afdække nyankomne elevers skolebaggrund tidligt i deres skoleforløb og følge elevernes fremgang, indtil de er i stand til at deltage i undervisningen på lige fod med de øvrige elever
Til temaforsiden

Projektopgaven

Redskaber og ressourcer til at gennemføre projektopgaven med dine elever.
Udskoling

Udskoling

Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
Lærer hjælper elev

Ordblindhed

Inspiration til arbejdet med ordblinde elever i grundskolen.

Seneste moduler

Lav din egen avis og få den trykt i 500 eksemplarer.

Skal I arbejde med journalistik, kilde- og informationskritik og medier, så er Newsdesk.dk måske noget for jer.

Lav jeres egen udgave af Jyllands-Posten, Ekstra Bladet eller Politiken. Eller måske en af hver? 

Fokus: Danmarks Domstole

dommer hammer COLOURBOX2110237.jpg

Kend din ret

Hvor meget ved du egentlig om domstolene og retssystemet i Danmark? Find svar og få meget mere at vide om det danske retssystem på Danmarks Domstoles undervisningssite