Tosprogede AMU kursister på AMU Nordjylland
    © AMU Nordjylland

    AMU Nordjyllands erfaringer med AMU-forløb for flygtninge og indvandrere

    AMU Nordjylland har i mange år – med gode resultater - gennemført forløb for flygtninge og indvandrere. EMU-redaktøren var på besøg i august 2014 for at finde svar på hvordan de gør deroppe i det nordjyske. I modulet her har vi samlet de vigtigste erfaringer fra besøget - til inspiration for alle der beskæftiger sig med AMU.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Joyeux Noel

    Joyeux Noël

    Find forløb og inspiration om jul til din franskundervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Pennen er mægtigere end sværdet - fjendebilleder, krigsretorik og krigsdiskurs

    Et forløb hvor eleverne træner deres danskfaglige kompetencer i at analysere og forstå argumenter. Læreren tager hånd om de svageste elever ved at styrke elevernes ejerskab over læringsprocessen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Teoretiske benspænd

    Teoretiske benspænd til løsning af designopgaver.

    Modulbaseret undervisning, materialelære, designterminologi, kreativitet, møbeldesign.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning

    Debat i engelsk og virksomhedsøkonomi

    Styrk klassens samarbejde gennem debatter om social mobilitet, CSR, overvågning, outsourcing og fagforeninger i Storbritannien. Forløbet er tværfagligt mellem engelsk og virksomhedsøkonomi.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Forløb

    Find inspiration til forløb i kulturforståelse her.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kvalitetsarbejde

    Forløb i afsætning

    Materialet er udarbejdet i forbindelse med udstedelsen af den nye vejleding for faget. En del af forløbseksemplerne stammer fra FIP-kurserne 2018.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Frafaldstruede drenge - forløb og aktiviteter (hhx)

    Nogle drengeelever kan mangle motivation for at deltage i undervisningen og/eller være uden for fællesskabet. Her finder du undervisningsforløb og aktiviteter, der sætter særligt fokus på at skabe en klasserumskultur, hvor både drenge og piger bidrager fagligt og socialt.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Game of Grammar - grammatikforløb

    Et forløb der sætter fokus på repetition af engelsk grammatik i slutningen af 1.g. Elevernes faglige samarbejde bliver her styrket gennem fælles opgaveløsning.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Projekt "Start din egen virksomhed"

    I forløbet skal eleverne opstarte fiktive virksomheder og vise, at de kan samarbejde på tværs af klassen. Væk elevernes interesse ved at lade dem anvende teoretisk viden på en virksomhed, de selv har interesse i.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisning
    © Ulrik Jantzen

    Society expressed through art - undervisningsforløb

    I grupper skal eleverne perspektivere og analysere musik og -videoer i forhold til tematikker fra undervisningen. Gennem rød-gul-grøn-metoden understøttes elever på alle niveauer.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    fip

    Forløbseksempler - produktudvikling

    Tre eksempler på forløb, der understøtter læreplan og vejledning for faget Produktudvilking på htx.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Arbejde på en tobaksfabrik
    © Københavns Bymuseum

    Forløbsplan med karriereperspektiv til KS

    Karrierelæring i historie? Forløbet indeholder bud på artikler, videoer, problemstillinger, arbejdsmarkedsrelaterede emner og refleksionsøvelser til andet semester i historie.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever arbejder med computer og tablets

    Living Online

    Et forløb som introducerer eleverne til nogle af de vigtige elementer i at blive digitalt dannede og kompetente. Forløbet har også øvelser i at bevidstgøre omkring de digitale fodspor, man efterlader sig på nettet. Tilpasset B-niveau.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Wilson og hans 14 punkter
    © Knud Ryg Olsens billedarkiv

    1. Verdenskrig - fredsslutningens globale konsekvenser

    Forløb om 1. Verdenskrig med særligt fokus på krigens globale karakter, problemstillinger og konsekvenser. Forløbet er gengivet i kort form på denne side - klik på linket nedenunder for forløbsplan, materiale og kilder.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Stormen på Dybbøl Skanse.jpg
    © Museum Sønderjylland

    1864

    2014 var 150 året for 2. Slesvigske Krig, der i 1864 fik store konsekvenser for dansk territorium og dansk selvopfattelse. DR lancerede i efteråret sin store serie om 1864 og her på siden findes forslag til undervisningsforløb sammen med materialer hertil.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Marstrand.jpg

    30-årskrigen

    Tredive-årskrigen er en samlebetegnelse for en række europæiske krige der brød ud i 1618 og først blev afsluttet i 1648 ved den Westfalske fred. Her findes en introduktion til krigens baggrund, forløb og betydning med særligt henblik på danske forhold.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bådflygtninge
    © Fjerne naboer

    Afrikansk migration

    Undervisningspakken fra DIIS består af ti migrantfortællinger og fire dokumentarfilm, som giver et førstehåndsindtryk af livet som migrant og de bagvedliggende årsager. Et bredere baggrundsmateriale sætter de enkelte migranters valg i perspektiv. Dertil er der en lærervejledning, bl.a. med inputs fra lærere, der har brugt materialet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer