Skoleskilt

    Rød tråd fra politisk vision til skoledag

    Arbejdet med inklusion kræver fælles fodslag i hele ledelseskæden - fra politikere og forvaltningschefer til lederne og de enkelte medarbejdere. ”Inklusion skal gennemsyre alle de valg, vi træffer,” siger Anders-Peter Østergaard, der er direktør for Børn, Skoler, Familier og Kultur i Hillerød Kommune.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skilt: Administration

    Helhed og sammenhæng i styringskæden

    Bevidst og målrettet styring spiller en helt afgørende rolle i inklusionsarbejdet. For at nå målet skal der styres efter både kommunens segregeringsgrad, børnenes faglighed og trivsel – og de decentrale aktører skal opleve sammenhæng mellem styring og visioner.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Dialog

    Ledelse tæt på undervisning og læring

    Når skoleledelserne involverer sig i at udvikle undervisningens kvalitet, har det en gavnlig effekt for elevernes læring. Rapport fra EVA 2015.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Lærere på kursus

    Om kompetenceudvikling

    Længerevarende uddannelsesforløb med vekselvirkning mellem viden, praksis og coaching kan være med til at understøtte praksisforandringer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Tre overlappende pile i forskellige farver

    Tillidsbaseret samspil og samskabelse

    Denne case beskriver eksperimenter og erfaringer fra et kompetenceudviklingsprojekt, hvis formål var at udvikle deltagernes motivation og kompetencer til at indgå i et udviklende og tillidsfuldt samspil. Pædagogiske medarbejdere såvel som teknisk administrative medarbejdere og ledere har deltaget i projektet. Projektet er gennemført i et samarbejde mellem Selandia CEU, Nationalt Center for Erhvervspædagogik Metropol og Kompetencesekretariatet.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Kryds med to skilte

    Der skal også ledes opad

    GÆSTESKRIBENT Mikael Axelsen: Ledelse er på mange måder tidens svar på de udfordringer og paradokser, vi møder i udviklingen af kvalitet og styring af kvalitet i den danske velfærdsstat – også i den store og uhyre komplekse opgave med inklusion i folkeskolen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Lup og puslebrikker

    Dét spørger statusanalysen ind til

    Statusanalysens målgrupper modtager spørgsmål inden for fem temaer – derudover stilles en række særlige spørgsmål til ledelse, forvaltning og PPR.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Tjekliste

    Inspirationsspørgsmål

    Inden statusanalysen sættes i gang, er der en tjekliste og en række spørgsmål, som det er hensigtsmæssigt at forvaltningen forholder sig til.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Magnet med to mænd

    Konkretiser målene

    GÆSTESKRIBENT Klaus Majgaard giver sit bud på, hvordan udfordringen ved inklusion konkretiseres.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Talebobler

    Ledelse af forandringer

    Ledelse af – og i – processen frem mod øget inklusion er helt centralt. Ledelsesgrundlag og -principper er forskellige fra kommune til kommune, men fælles for dem er væsentligheden af at inddrage dem, det handler om, skabe en meningsfuld fortælling om inklusion og understøtte forandringsprocessen mod øget inklusion.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Mand med lup

    Statusanalysen

    Læringskonsulenternes inklusionsteam tilbyder alle landets kommuner at gøre status på inklusionsindsatsen i kommunen. Med statusanalysen kan kommunen afdække sit ståsted og udviklingspotentialer i forhold til det fremtidige arbejde med inklusion. Statusanalysen kan også bruges som evalueringsredskab.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lup og puslebrik

    Statusanalysen i ny version

    I 2012 gennemførte 44 kommuner Inklusionsudviklings statusanalyse. Nu tilbydes alle kommuner at gennemføre en statusanalyse i en opdateret version.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Inklusion

    Styring af inklusion

    Målstyring på inklusionsområdet giver nogle særlige udfordringer i forhold til at få målsætninger, incitamentsstrukturer, opfølgning, understøttelse og evaluering af de politiske visioner til at spille sammen.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Tovholderens rolle

    Tovholderens samarbejde med Epinion

    Tovholderen for statusanalysen i den enkelte kommune får hjælp fra Epinion til gennemførelse og afrapportering
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Lego
    © Ebbe Schultze

    Hemmeligheden bag succes i danske virksomheder

    Virksomheder som JYSK, Maersk, LEGO, Novo Nordisk og ISS har med God ledelse skab store internationale succeser. Se oplæg på 29 minutter.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lyskugle på stang i forgrund og uskarpe lyskugler i baggrunden

    Gymnasieforskning

    Gymnasieforskning er en vidensdatabase, der samler og formidler forskning i de gymnasiale uddannelser.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer