COLOURBOX5711670.jpg

    De økonomiske hovedmål

    Hvad er de økonomiske hovedmål ? Se mere her.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Penge_COLOURBOX1671474.jpg
    © Colourbox

    Og hvad er penge så for noget?

    Hvad er penge for en størrelse? Penge har mange former og begreber tilknyttet. De kan være fysiske i form af mønter og sedler. De kan stå på en konto, være på et hævekort, stå i aktier og meget andet. Få inspiration til undervisningen her.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Det økonomiske kredsløb.JPG
    © De økonomiske vismænd

    Det økonomiske kredsløb

    Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen? Hvad har husholdninger, banker, stat osv. med hinanden at gøre? Hvilken rolle har penge og hvordan flyder penge, varer og tjenesteydelser rundt i kredsløbet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Penge_COLOURBOX1671474.jpg
    © Colourbox

    Dagpenge - hvad er det ?

    Dagpenge - og retten til dem - er et af de mest omdiskuterede politiske emner for tiden. Men hvorfor det?
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Penge_COLOURBOX1671474.jpg
    © Colourbox

    Finansloven

    En af Folketingets vigtigste opgaver er at bestemme, hvad staten skal bruge sine penge på. Det er normalt der, hvor de politiske partier krydser flest klinger.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX5214740 penge.jpg

    Undervisning i privatøkonomi

    Find inspiration til, hvordan du kan sætte privatøkonomi på skoleskemaet, og læs om reglerne for undervisning i privatøkonomi.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    control your money danske bank.JPG
    © Danske Bank

    Control Your Money

    I dette onlinespil afprøver eleverne privatøkonomiske problemstillinger på egen hånd. Spillet er oplagt til at danne en forståelsesramme for de udgifter, der er forbundet med bo alene og styre sine egne penge. Aktiviteten kan derved skabe afsæt for undervisningen i privatøkonomi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    vismandsportalen.JPG

    Vismandsportalen - få styr på det økonomiske kredsløb

    Formålet med denne aktivitet er at gennemføre et interaktivt forløb, der giver en forståelse for det økonomiske kredsløb. Aktiviteten er udviklet af de økonomiske vismænd via Vismandsportalen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skilt: Administration

    Helhed og sammenhæng i styringskæden

    Bevidst og målrettet styring spiller en helt afgørende rolle i inklusionsarbejdet. For at nå målet skal der styres efter både kommunens segregeringsgrad, børnenes faglighed og trivsel – og de decentrale aktører skal opleve sammenhæng mellem styring og visioner.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Butiksfacede
    © JYSK

    Erhvervsøkonomi - Økonomi

    Fokus på økonomiske forhold på butiksniveau. Hos JYSK er godt købmandsskab værdigrundlaget for JYSKs succes, derfor er begrebet godt købmandsskab solidt forankret i JYSKs ansatte. De har fokus på at øge resultatet på bundlinjen og har fokus på såvel at øge indtægterne som reducere omkostningerne. Der er en sund stemning af konkurrence blandt medarbejderne om at yde deres bedste.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Butiksfacede
    © JYSK

    Samfundsfag - Økonomi

    JYSK har stor fokus på økonomien. Det gælder internt i virksomheden, men JYSK er også meget afhængig af samfundsøkonomien. Både i Danmark og i resten af verden.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Privatøkonomi

    Har du styr på økonomien?

    Find inspiration til, hvordan du kan sætte hverdagsøkonomi på skoleskemaet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Arbejdstøj
    © Niels Ejby Ernst

    Udeskole og økonomi

    Når skoler indfører udeskole skal disse støttes gennem økonomi, struktur og efteruddannelse.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Erhvervsøkonomi
    © ECCO

    Erhvervsøkonomi - Økonomi 2012-2013

    Materialer for faget Erhvervsøkonomi til den merkantile caseeksamen 2012-13
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    icc-økonomi.jpg
    © IC Companys

    Erhvervsøkonomi - Økonomi

    Materialer for faget erhvervsøkonomi til den merkantile caseeksamen 2013-14
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    HTH
    © William Pedersen

    Erhvervsøkonomi - Økonomi

    HTHs årsrapport. Fokus på økonomiske forhold vedr. en produktionsvirksomhed, HTHs budgetprocedure.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Køb og salg i Skolehaven

    Køb og salg i Skolehaven

    Forsknings-informeret

    Matematik: I dette forløb skal eleverne forholde sig til deres skolehave gennem et økonomisk og matematisk perspektiv. Elevernes skal lære, hvordan man skaber overskud.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Køb og salg i Skolehaven

    Planlægning: Køb og salg i Skolehaven

    Her finder du overvejelser i forbindelse med materialevalg, arbejdsform, omfang, læringsmål, differentiering m.m. vedrørende forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Køb og salg i Skolehaven

    Lektion 1-2: Pris på grøntsager i supermarkedet

    Disse lektioner foregår i klassen eller i det lokale supermarked. Eleverne introduceres til forløbet, hvor de skal forsøge at tjene penge på deres grøntsager. I den forbindelse skal de finde priser på grøntsager i supermarkedet og på nettet med henblik på efterfølgende at forholde sig til priserne og estimere fortjenesten i deres bede i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Køb og salg i Skolehaven

    Lektion 3-4: Hvad viser tallene?

    I disse lektioner skal eleverne bruge deres indsamlede oplysninger om grøntsager i butikker til at lave et estimat over, hvad de vil kunne tage for 1 styk eller 1 kg af deres forskellige grøntsager. Tallene skal desuden gøres klar til præsentation i næste lektion.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale