Undervisningsministeriets logo

    Konference om matematik i de økonomiske fag på hhx

    Undervisningsministeriet har afholdt en konference om fagligt samspil mellem matematik og de økonomiske fag for lærere der underviser i afsætning, virksomhedsøkonomi, internationalt økonomi eller matematik. Her finder du bilag og oplæg fra konferencen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    beskæftigelse i brancher_0.JPG
    © dst.dk

    Skriftlighed i SO og matematik

    Fagkonsulentens idékatalog til skriftlighed i SO på htx. Målet er at give inspiration til fagligt samspil omkring skriftlighed, så dette katalog kan også læses af andre faglærere end matematiklærere.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bibliotek

    Evaluering af fagligt samspil

    Hvorfor er det så vanskeligt at evaluere en opgave skrevet i to eller flere fag? Torben Spanget giver her et bud på, hvordan man evaluerer den fælles faglighed samt niveau og kompetencer i de samarbejdende fag.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Gitter med løve
    © JPW

    Vidensmønstre

    "Vidensmønstre. Tværfaglig refleksion i AT" af Torben Benoni, Mads Rangvid, Thomas Svane og Anders Ølsgaard. Et bud på at tænke videnskabsteori på tværs af hovedområderne.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    638_.jpg

    Progressionsforestillinger

    Hvordan går man fra let til svær? Bevidstheden om egne progressionsforestillinger og kendskab til andres er en nødvendighed, når man har fokus på samspil mellem fagene.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Fagligt samspil

    Forløb og inspiration til tværfagligt samspil med naturvidenskab, oldtidskundskab m.v.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Fagligt samspil - studieretningstoning i fagene (overblik)

    Undervisningsministeriet sætter aktuelt fokus på studieretningerne og deres profiler i de gymnasiale uddannelser. Som led i den samlede udviklingsplan for gymnasiet er afviklet et udviklingsprojekt med tilknyttet følgeforskning. Projekterne har fokus på at give de enkelte studieretninger særegen faglig substans og tydelig profil på gymnasierne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Studieretningstoning i idræt

    Idræt beskæftiger sig med fysisk aktivitet. Eleverne skal kunne tilegne sig tekniske og taktiske færdighe-der inden for et bredt spektrum af aktiviteter, og de skal gennem faget opnå god fysisk form. Derud-over skal de forstå og kunne anvende nogle af fagets teoretiske sider i forhold til deres egen idrætsakti-vitet, sundhed og træning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Studieretningstoning i historie

    Historiefagets identitet drejer sig blandt andet om og kræver opnåelse af indsigt i, ”hvorledes mennesker har levet sammen og forholdt sig til samfund og natur fra oldtiden til i dag.” Denne indsigt kan opnås via fokus på de faglige mål og kernestoffet, men denne indsigt kan også tilegnes gennem en studieretningstoning af historie.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    728617_.jpg

    Studieretningtoning af fagene

    Hent inspiration i disse kataloger med undervisningsforløb, hvor fagene er tonede efter de studieretninger, hvori de indgår. Læs også foredrag holdt på Nærum Gymnasium, marts 2012 af Hanne Heimbürger,
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Fagligt samspil - en oversigt

    Inspiration til fagligt samspil kan du bl.a. finde i de forskellige oplæg til AT og SRP med muisk.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tre overlappende pile i forskellige farver

    Fagligt samspil

    Her finder du eksempler på undervisningsforløb til fagligt samspil og SO.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kamikker til tørre
    © Dansk AV Produktion v. Anders Dencker Christensen

    Fagligt samspil

    Siden foreslår fagligt samspil mellem historie og en lang række andre fag. Disse vil også kunne bruges i SRP sammenhænge og AT.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Fagligt samspil

    Forløb og inspiration til tværfagligt samspil med naturvidenskabelige fag m.fl.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Papirklip mennesker

    Fagligt samspil - spansk

    Idéer, inspiration og links til tværfaglige forløb, opgaver og samarbejder mellem spansk og andre fag.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tre overlappende pile i forskellige farver

    Fagligt samspil

    Her finder du inspiration til fagligt samspil i faget.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Stiliserede personer der holder hinanden i hånden.

    Fagligt samspil

    Her er nogle idekataloger, der beskriver hvordan matematik kan indgå i et fagligt samspil med andre fag. De kan bruges som inspiration til tværfaglige forløb, AT-forløb og SRP-opgaver.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Et skilt viser retningen mod nye færdigheder

    Fagligt samspil med dramatik

    Inspiration til fagligt samspil med andre fag på STX og HF
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Fire hænder
    © Colurbox og Jan Boysen Billund

    Fagligt samspil

    Inspiration til arbejdet med fagligt samspil i engelskundervisningen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    hjerner med indhold

    Fagligt samspil

    Mediefag spiller nemt sammen med en lang række fag. Her kan du finde inspiration til fagligt samarbejde indenfor At, SRP og studierejser.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer