Klasselokale

    Systematisk evaluering af elevers læring

    Rapporten ”Et bevidst blik for alle elevers læring” beskriver, hvorledes skolerne kan arbejde med systematisk evaluering af data om elevernes faglige progression og udbytte af undervisningen, således at tilrettelæggelse af efterfølgende ny undervisning vil være baseret på et solidt vidensgrundlag.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Vejledning
    © Colourbox

    Landsdækkende vejledning

    Kommuner og skoler kan trække på ministeriets korps af læringskonsulenter, når folkeskolereformen skal blive til virkelighed i daglig praksis.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    771973_.jpg

    Selvevaluering kan give bedre karakterer (For gymnasieelever/kursister)

    Brug tid på at reflektere over, hvordan din indsats var i en time. Der er måske en sammenhæng mellem din aktivitet og dit udbytte – og din karakter?
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    Lærer
    Chi2-test

    Oversigt over evaluering (For gymnasieelever)

    Se denne oversigtsside om evalueringsteknikker og -metoder på de gymnasiale ungdomsuddannelser: Her finder du evalueringsteorier især til eksamen i studieområdet: Formativ og summativ evaluering, mundtlig og skriftlig evaluering samt selvevaluering.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elev
    728601_.jpg

    Øve fremlæggelser med video

    Lad eleverne filme sig selv som del af forberedelsen til en fremlæggelse, en prøve eller en eksamen.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bøger_computer
    © Colourbox

    Evalueringsteori for elever

    Hvordan får man evalueringsteori til at fænge hos eleverne? Se et eksempel fra biologi.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    2459_.jpg

    Tutor? Her er det hele!

    Inspiration fra Gentofte HF's Studieværksted. Savner du idéer til spørgeskemaer, har du fundet det rette sted!
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    339_.jpg

    Målrettet indsats i danske stile

    Giv eleverne en rettet stil tilbage og lad dem udfylde skemaet "Følgende 6 ting husker jeg i mine næste stile". Så får de fokus på både succeser og udviklingsområder. Desuden giver teknikken de svage elever mulighed for at fokusere på enkelte ting. Skemaet bruges fremadrettet i de kommende stile.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bøger_computer
    © Colourbox
    Emne
    © Colourbox

    Afmelding hver dag

    At slutte hver dag i en projektuge med at eleverne udfylder en afmelding kan give eleverne en bevidsthed om, hvad de har lært og hvilke studiemetoder, de har benyttet.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Opgave

    Evaluering af projektuge

    Et eksempel på, hvordan man evaluerer en uges arbejde.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lav egne jeopardys

    Jeopardy i matematik

    Denne aktivitet er god i de situationer, hvor der skriftligt og mundtligt skal kommunikeres om/med matematik. Her får du let eleverne i gang med skriftligt at formulere deres egne spørgsmål/regnehistorier og efterfølgende mundtligt besvare hinandens.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    webinar

    2015: Webinar fra gå-hjem møde 17. november

    Se eller gense webinaret fra d. 17. november 2015 om status på folkeskolereformen
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Forvaltning
    Forældre
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Evaluering

    Evaluering - i erhvervsskolernes arbejde med kvalitetsudvikling

    Skolernes indsendte bidrag om evaluering i kvalitetsarbejdet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Statistik

    Evaluering - erhvervsskolernes initiativer for fastholdelse

    Skolernes indsendte bidrag om initiativer for fastholdelse og øget gennemførelse, herunder også arbejdet med handlingsplanerne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Billede med teksten online survey

    Løbende evaluering

    Hvad skal evalueres? Med hvilket formål? Hvordan vil man bruge resultatet? Her kan du hente inspiration til metoder og overvejelser.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Forside EVA-hæfte: Det gode spørgeskema
    © EVA

    Det gode spørgeskema

    Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har gennem mange undersøgelser og evalueringer oparbejdet megen viden om, hvordan man formulerer spørgeskemaer, der svarer på netop det, man gerne vil belyse. EVA har samlet deres viden og erfaringer i et hæfte: Det gode spørgeskema.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Socrative,
    © Hans Jørn Schmidt

    Alle rækker hånden op!

    Men quick respons programmet Socrative rækker alle hånden op på samme tid. Oplev hvordan du kan producere eller importere quizzer, meningsmålinger og evalueringer,der aktiverer hele klassen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dartskive med pil i midten

    Atletikkens discipliner - løb, spring og kast - Evaluering

    Her beskrives de forskellige stadier af evalueringsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Mand der løber

    Atletikkens discipliner - løb, spring og kast - Evaluering i planlægningsfasen

    Her kan du finde vejledning i, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale