elever
    © Colourbox

    Metoder i danskfaget: Når man arbejder med litteratur

    I en presset tid må forløb gerne arbejde med flere mål - her et eksempel på metoder i danskfaget, hvor man arbejder med litteratur.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX3672706.jpg

    Videnskabsteori og fagenes metoder

    Eleven skal arbejde med et emne ved hjælp af fagene. Fagene kommer med al deres viden, med deres særlige terminologi og med et beredskab af teorier og metoder som værktøjer til at belyse sagen og opnå indsigt. Læs om videnskabsteori og fagenes metoder.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    To hænder som holder læringsbegrebet

    Videoer om metoder og redskaber

    En række eksperter og forskere, heriblandt professor Jo Boaler, sætter i disse videoer fokus på emner som tankesæt, læring og undervisningsform. Disse emner berøres for at udfordre og forbedre tilgangen til undervisning ved hjælp af metoder og redskaber.
    Indholdstype: 
    Andet
    Ulla Krogh
    © Ulla Krogh

    Humanioras empiri, teori og metoder

    Et fag repræsenterer kun sig selv og ikke et bestemt hovedområde, når det indgår i et samarbejde med andre fag. Men videnskabsfagene er historisk funderet i et fagligt fællesskab med andre fag, som de har et tættere slægtsskab med, og hvor der er en længere tradition for et fagligt samarbejde. Se links til humanistiske fags metoder her!
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Blodtrykket tages på godschauffør.
    © Tina Zimmermann

    Samfundsvidenskabs empiri, teori og metoder

    Ifølge læreplanen skal der være et betydeligt samarbejde på tværs af hovedområderne, og det er derfor vigtigt at vide, hvad der kendetegner fx de samfundsvidenskabelige fags empiri, teorier og metoder. Her er links til fagsider med de samfundsvidenskabelige fags metoder!
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    793040_.jpg

    Klasseobservation gav ny adfærd på Nørrebro

    Klasseobservationer og klare beskrivelser af, hvad læreren ville have eleverne til at gøre, fik 7. klasse på Blågård skole i København til at ændre adfærd.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forvaltning
    Vejleder

    Praksisfortællinger

    Praksisfortællinger beskriver udvalgte episoder fra den pædagogiske hverdag og kan bruges til at undersøge og udvikle den pædagogiske praksis.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    kvinde tager valg

    Metode

    Ressourcer om metode til undervisning i afsætning på tværs af kernestof.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    7-Aktionslæren.jpg

    Aktionslæring

    Gennem aktionslæring kan kolleger blive bedre til at arbejde mere inkluderende og differentieret i undervisningen og den pædagogiske praksis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    SMTTE

    En hjælp til planlægningen med SMTTE modellen

    SMTTE er en model til planlægning og udvikling, og kan evt. bruges i planlægningen op til praktikken.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Lærer

    Evaluering i praksis

    Lær at evaluere dine elever, samt din egen og andres undervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Læringspyramide

    Læringspyramiden - myte eller fact?

    Læringspyramiden dukker jævnligt op for at give et overblik over, hvilken effekt forskellige undervisningsmetoder har på eleverne. Men er den evidensbaseret?
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Traffiklys

    Trafiklysmodellen – en metode til undervisningsdifferentiering

    Trafiklysmodellen er en metode, der har været anvendt på kvu, stx, hhx, htx, hf, avu, erhvervsuddannelser og folkeskolen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Team

    Undervisningsdifferentiering

    Hvad er undervisningsdifferentiering? Og hvordan bruger man det i sin egen praksis som lærer?
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    pressefoto minitex14
    © Helle Trolle

    Teori og metode - hvad er forskellen?

    Hjælp eleverne til at forstå forskellen mellem teori og metode. Metoder henter de fra fagene som fx litterære analysemetoder. Teori er det de tænker, når de vælger en metode.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tegneredskaber

    Klassisk geometri

    Klassisk geometri bygger på konstruktioner med passer og lineal. Det er et emne der er smukt i sig selv, men det kan også indgå i AT og SRP fx i samarbejde med historie.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Eksempel på en videnskabelig metode

    Seks små film om videnskabsteori

    Her får du præsenteret grundlæggende sider af videnskabsteorien i seks små film.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Lærer
    Uddrag af analysemodel
    © Gert Uttenthal Jensen

    Analysemetoder i musik (Notesæt)

    Det er godt at kombinere forskellige analyse-metoder, men det er dårligt at blande dem sammen. Hver analysemetode har et bud på, hvad der er interessant at få noget at vide om og hvem man skal spørge. Spørgsmål om metode er især interessant i forbindelse med SRP og AT.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Skilt med teksten ethics

    Analyseskema til etik

    Analyseskema til tekster, der omhandler religionernes etik og sekulær etik. Skemaet er inddraget på fagdidaktisk kursus i religion februar 2014 og lagt ud i kandidaternes ressourcerum af fagkonsulenten til inspiration.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    digital2kl.jpg
    © Helen Klavsen

    Analytisk synsvinkel i billedkunst

    Fagets metoder. Forskellige eksempler på analyse i faget billedkunst.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer