Mobiltelefon med klaptræ

    I George Lucas' fodspor

    Helhedorienteret og tværfagligt forløb som med brug af film lærer eleverne om to vigtige områder inden for dokumentation.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Materialet Den Røde Tråd

    Planlægningsværktøj til helhedsorienteret undervisning

    Materialet ”Den røde tråd” består af en vejledning, teambrikker og en orienteringstavle. Det er udarbejdet til at understøtte lærerteams på erhvervsskolerne i deres planlægning af den helhedsorienterede undervisning. Hent materialet her.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sundhed, motion og trivsel
    © Stig Guldberg, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) - Metropol

    Sundhedsuge på Selandia

    I sundhedsprojektet lærer eleven om samfundsmæssige forhold, der er af betydning for elevens kommende arbejdsliv og personlige liv. Eleven opnår en helhedsforståelse af sundhedsbegrebet i arbejdsmæssige, samfundsmæssige og personlige sammenhænge. Eleverne skal beskrive, belyse og præsentere et sundhedsrelateret emne. Elever, som har valgt samme projektemne, samarbejder om at skabe produktet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hvad, Hvorfor, Hvornår, Hvor, Hvem, Hvordan

    Sundhedsuge på Selandia – Planlægning

    Sundhedsugen er planlagt som et helhedsorienteret, tværfagligt og praksisnært læringsforløb.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever i samspil
    © NCE, Metropol

    Sundhedsuge på Selandia – Gennemførelse

    Elevernes fremlæggelsen skal indeholde informationer, der gør de andre elever i stand til senere at kunne vælge branche og fag og til at kunne forstå, hvad det enkelte fag indeholder samt hvilke muligheder og krav, der er i den enkelte uddannelse og branche.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Evaluering og forskning

    Sundhedsuge på Selandia - Afsluttende evaluering

    I den afsluttende evaluering vurderes elevens læringsudbytte i forhold til de tegn på læring, som tidligere blev opstillet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Syddansk Erhvervsskole

    Street Food

    Dette læringsforløb gennemføres som et helhedsorienteret, differentieret, tværfagligt og praksisnært projekt ved grundforløb 2 for gastronomer på Syddansk Erhvervsskole. Eleverne skal, i grupper af fire, åbne en bod med salg af Street Food.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Syddansk Erhvervsskole

    Street Food - Rødt projekt

    Overalt i verdenen dukker disse markeder op med de flotteste restaurant vogne, busser, skure og hytter, hvorfra der sælges den lækreste mad fremstillet af de bedste råvarer og tilberedt af de dygtigste kokke. Det er nu din opgave at åbne en Street Food restaurant 5 dage i uge 41.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Syddansk Erhvervsskole

    Street Food - Gult projekt

    Overalt i verdenen dukker disse markeder op med de flotteste restaurant vogne, busser, skure og hytter, hvorfra der sælges den lækreste mad, fremstillet af de bedste råvarer og tilberedt af de dygtigste kokke, Det er nu din opgave at åbne en Street Food restaurant 5 dage i uge 41.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Syddansk Erhvervsskole

    Street Food - Grønt projekt

    Overalt i verdenen dukker disse markeder op med de flotteste restaurant vogne, busser, skure og hytter, hvorfra der sælges den lækreste mad, fremstillet af de bedste råvarer og tilberedt af de dygtigste kokke, Det er nu din opgave at åbne en Street Food restaurant 5 dage i uge 41.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Helhedsorienteret undervisning - hæfte

    Inspirationshæfte: Helhedsorienteret undervisning

    Inspiration til at planlægge og gennemføre Helhedsorienteret undervisning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Flow i undervisningen

    Fleksibel og dynamisk flow læring

    På CELF er lærere og ledelse i gang med at udvikle et koncept om dynamisk flow læring. Meningen er, at eleverne ikke skal stoppes i deres læring bare, fordi de skal skifte fag, skifte klasse eller skifte lærer. De skal heller ikke stoppes i deres uddannelse, blot fordi der er for få elever til at uddannelsen kan gennemføres. Konceptet om dynamisk flow læring indeholder overvejelser over anvendelse af digitale platforme i undervisningen, sammenhænge mellem teori og praksis, en ny lærerrolle og en ny organisering.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Elever tilbereder mad over bål
    © Helle Lind

    Bornholm er unik

    Inspiration til et flerfagligt forløb på fagretningen 'Mad med Oplevelser' - med fokus på natur og regional madkultur.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever beregner omsætning fra deres lunchbox pop-up café
    © Campus Bornholm

    Lunchbox – afsluttende evaluering

    Forløbet slutter med afvikling af selve pop-upcaféen og overrækkelse af overskuddet til den valgte organisation.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever afvikler deres popup-café på grundforløb 1 på en merkantil fagretning
    © Campus Bornholm

    Lunchbox – Gennemførelse

    Gennemfør forløbets aktiviteter med afsæt i de opstillede læringsmål fra planlægningsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever forbereder plakater til deres popup-café på grundforløb 1 på en merkantil fagretning
    © Campus Bornholm

    Lunchbox – Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne elevforudsætninger, læringsmål, tegn på læring og eventuelt løbende evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever afvikler pop-up café som afslutning på deres Lunchbox-projekt på grundforløb 1
    © Campus Bornholm

    Lunchbox – Pop-up café på en merkantil fagretning på grundforløb 1

    På dette tværfaglige forløb laver eleverne en pop-up café med salg af juice og sandwiches til privatkunder og virksomheder i det lokale indkøbscenter. Overskuddet doneres til velgørenhed i lokalområdet, og eleverne er selv med til at vælge, hvem pengene skal gå til.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    GF1 elever fra Vestfyns til præsentation i banken
    © Vestfyns

    Opstart af butik – et tværfagligt forløb på grundforløb 1

    Eleverne lærer om processerne lige fra SWOT-analyse til budget og firmaprofil i dette helhedsorienterede læringsforløb på grundforløb 1 på de merkantile erhvervsuddannelser.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever tilbereder mad over bål
    © Helle Lind

    Regional madkultur

    Inspiration til et flerfagligt forløb på grundforløb 1 med fokus på natur og regional madkultur.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Traktor
    © Skyfish.com

    Økologi - et samarbejde mellem landbrugs- og kokkeuddannelsen

    Et projektorienteret undervisningsforløb på første halvdel af GF1 på det erhvervsfaglige hovedområde " Fødevarer, jordbrug og oplevelser"
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer