Pige taler i telefon

    Informationssøgning og kildekritik

    Lær elever/kursister, hvordan man søger information (informationssøgning) og udøver kildekritik og angiver kilder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    hvem hvad hvor

    Lær informationssøgning og kildekritik (For gymnasieelever og kursister)

    Rigtig gode henvisninger til hvordan man søger information (informationssøgning) og udøver kildekritik og angiver kilder finder du her. Relevant for eksamen med netadgang, for SRP og andre store opgaver - og også i al almindelighed.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    bøger

    Feedbackøvelse: Stil skarpt på litteraturlister og kildekritik

    På de fleste skoler skriver eleverne en større opgave på 2. år, som skal forberede dem på SOP-projektet på 3. år. Her er en øvelse, der tager afsæt i opgaven på 2. år, og som hjælper eleverne til at blive endnu bedre til at udforme en litteraturliste og lave kildekritik.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    874499_.jpg

    Kildekritik på nettet (For gymnasieelever og kursister)

    Internettet er stort, og alle kan have en hjemmeside med materiale. Man må selvfølgelig ikke have en side med ulovligt materiale, fx med børneporno eller racistisk propaganda. Materiale på nettet er bare sværere at tjekke, og ulovligt materiale bliver kun fjernet, hvis det bliver anmeldt. Det er derfor vigtigt, at du selv vurderer materiale fra nettet, hvis du ønsker at bruge det til opgaver eller projekter.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    Informationssøgning
    © Colourbox

    App til informationssøgning (For gymnasieelever og kursister)

    Se og brug denne app eller publikation om informationssøgning og kildekritik fra Det Informationsvidenskabelige Akademi på Københavns Universitet.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    wordle_soeg.jpg
    © Malene Erkmann

    Søgning - 3 livliner til søgning på nettet

    Få hjælp til at søge kvalificeret på nettet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Elev
    Skolebørn i Tanzania
    © Fanny Schertzer

    Børneliv i Tanzania

    Det globale inspirationsforløb ”Børneliv i Tanzania ” har fokus på faglige tekster og dokumentariske udtryk, der viser, hvordan det er at være barn i Tanzania. Hvordan er det at gå i skole, arbejde og lege? Hvordan ser der ud? Hvad minder om det danske børneliv, og hvad er anderledes?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Napoleon statue

    Klassificering af "falsk historie"

    Arbejd med digital dannelse og "falsk historie" ved hjælp af Claire Wardles skema til klassificering af kilder/hjemmesider. Skemaet er tænkt til ”Fake News”, men kan fint anvendes til arbejde med ”falsk historie”.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    wikipedia.JPG
    © wikipedia.org

    Vurdering af leksika på nettet

    Lad eleverne undersøge 3 ofte brugte online-leksika og overveje saglighed og pålidelighed.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kildekritik.jpg

    Kildekritik på internettet – 5 websider

    Målet er, at eleverne udvikler en kritisk sans over for kilderne bag hjemmesider.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kildekritik

    Kildekritik i faget historie– fyr eller frigiv betjent Knud Pedersen

    Formålet er at lade eleverne arbejde med at vurdere og forstå kilder til historiefaget. Eleverne skal udfra kildemateriale fra Anden verdenskrig tage beslutning om, hvorvidt betjent Knud Pedersen skal fyres eller ej. Aktiviteten er velegnet, fordi den på en enkel måde overfører arbejdet med kilder til endnu andre områder i historiefaget.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Akropolis
    © Foto Jens Bjerregaard

    Forberedelse til ekskursion med styret internetsøgning

    Arbejde med kildekritik på internettet som optakt til ekskursion i oldtidskundskab.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Panathenæerstadion
    © Foto: Jens Bjerregaard

    Styret internetsøgning & webquest

    Såkaldte webquests er en særlig aktivitetsform opbygget efter en bestemt skabelon, som træner elever i internetsøgning og kildekritik. Se flere eksempler på, hvordan denne digitale kompetence kan trænes i en klassisk-faglig kontekst.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærer
    Pc

    Guide til kildeangivelse

    Lær at lave kildeangivelserne rigtigt i dine opgaver. Du underbygger argumentationen i din opgave ved at henvise korrekt til kilderne.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Cursor hoved

    Kildekritisk søgning og læsning på nettet

    Eleverne vurderer hjemmesiders afsenderforhold og visuelle udtryk.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Metope på Hefaistos-templet i Athen
    © Foto: Jens Bjerregaard

    Find fem fejl! Styret internetsøgning i mytologi-emne

    Et introduktionsforløb til oldtidskundskab, hvor eleverne skal stifte bekendtskab med antikkens persongalleri og diskutere heltebegrebet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Herme på Athens Panathenæerstadion
    © Foto: Jens Bjerregaard

    Græsk mytologi-gennemgang med styret internetsøgning og qr-koder

    Arbejde med græsk mytologi og informationssøgning via en QR-kode-skattejagt og skrivning af mytologi-opslagsværk.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Herodes Atticus-teatret i Athen
    © Foto: Jens Bjerregaard

    Styret internetsøgning - eksempel 1 - Ødipus

    Eksempel 1 på STYRET INTERNETSØGNING fra Klassikerforeningens it-projekt afsluttet i 2013.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Seneca

    Tekstlæsning af Seneca-breve i oldtidskundskab udformet som en "textquest"

    Læsning og fortolkning af breve af Seneca i oldtidskundskab. Forløbet er udformet som en webquest (textquest), hvor eleverne ved hjælp af spørgsmål går på opdagelse i teksterne.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer