Vindmøller og en gammel mølle

    Hvad er UBU (Uddannelse for Bæredygtig Udvikling)?

    Hvordan sætter man som lærer bæredygtig udvikling på skoleskemaet? Det fortæller forskerne Jeppe Læssøe og Søren Breiting fra DPU, Aarhus Universitet, om.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Lokale turkana
    © Dansk AV Produktion

    Eud: Samlet oversigt over GEBU - "Grøn energi til bæredygtig udvikling"

    Fokus på grøn energi til bæredygtig udvikling skaber vækst og arbejdspladser, både i ulandene og i Danmark. I undervisningsmaterialet GEBU bruges Kenya som eksempel på et udviklingsland, der målrettet satser på bæredygtig energi til at understøtte den positive udvikling, landet er godt i gang med.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kenyas grønne vand
    © Dansk AV Produktion

    Samlet oversigt over "Grøn energi til bæredygtig udvikling" i matematik

    Fokus på grøn energi til bæredygtig udvikling skaber vækst og arbejdspladser, både i ulandene og i Danmark. I undervisningsmaterialet GEBU bruges Kenya som eksempel på et udviklingsland, der målrettet satser på bæredygtig energi til at understøtte den positive udvikling, landet er godt i gang med.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Lærer
    Grøn energi skaber jobs
    © Dansk AV Produktion

    Stx: Samlet oversigt over Grøn energi til bæredygtig udvikling i fysik

    Fokus på grøn energi til bæredygtig udvikling skaber vækst og arbejdspladser, både i ulandene og i Danmark. I undervisningsmaterialet GEBU bruges Kenya som eksempel på et udviklingsland, der målrettet satser på bæredygtig energi til at understøtte den positive udvikling, landet er godt i gang med.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Brændepige
    © Dansk AV Produktion

    Stx: Samlet oversigt over Grøn energi til bæredygtig udvikling i samfundsfag

    Fokus på grøn energi til bæredygtig udvikling skaber vækst og arbejdspladser, både i ulandene og i Danmark. I undervisningsmaterialet GEBU bruges Kenya som eksempel på et udviklingsland, der målrettet satser på bæredygtig energi til at understøtte den positive udvikling, landet er godt i gang med
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lort til lys
    © Dansk AV Produktion

    Stx: Samlet oversigt over "Grøn energi til bæredygtig udvikling" i naturgeografi

    Fokus på grøn energi til bæredygtig udvikling skaber vækst og arbejdspladser, både i ulandene og i Danmark. I undervisningsmaterialet GEBU bruges Kenya som eksempel på et udviklingsland, der målrettet satser på bæredygtig energi til at understøtte den positive udvikling, landet er godt i gang med.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    El og damp
    © Gebu

    Introduktion: Grøn energi til bæredygtig udvikling – Kenya viser vej

    Hvis fattigdommen i Kenya og andre udviklingslande skal udryddes, skal landene bruge mere energi. Hvis de gør som Vesten og Kina – bruger sort/fossil energi, løber den globale opvarmning løbsk. Rige og fattige har en fælles interesse i grøn udvikling – og Kenya er i fuld gang med et grønt tigerspring, der viser vejen.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Klimaforandringer, Arktis

    Hvad er bæredygtig udvikling?

    En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vindmøller og en gammel mølle

    Hvad er bæredygtig udvikling?

    Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) har til formål at udvikle børn og unges kompetencer, så de kan bidrage til og deltage i en retfærdig og bæredygtig udvikling. På denne oversigt finder du viden om, hvad bæredygtig udvikling er og konkrete undervisningsforløb til stx og eud.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Vindmøller og en gammel mølle

    Hvad er bæredygtig udvikling?

    Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) har til formål at udvikle børn og unges kompetencer, så de kan bidrage til og deltage i en retfærdig og bæredygtig udvikling. På denne oversigt finder du viden om, hvad bæredygtig udvikling er og konkrete undervisningsforløb til indskoling, mellemtrin og udskoling.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et billede med 17 piktogrammer, der handler om de 17 nye verdensmål
    © Verdens bedste nyheder

    Naturgeografi: FN’s verdensmål - Bæredygtige tiltag i Kenya

    Forløbet tager afsæt i filmen ”The A Team” – én af Danidas Verdensfilm fra 2014 – og fokuserer på koblinger mellem Kenyas befolkningsudvikling, udnyttelse af naturgrundlaget og bæredygtig udvikling.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Brændepige
    © Dansk AV Produktion

    Grøn energi til bæredygtig udvikling

    Et nyt, filmbaseret undervisningsmateriale gør store, uhåndgribelige klimaudfordringer nærværende og viser med konkrete eksempler, hvordan Kenya kan inspirere resten af verden.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Grøn energi skaber jobs
    © Dansk AV Produktion

    Samfundsfag: Modul 6: Grøn energi til bæredygtig udvikling som diskursanalyse i SRP eller AT

    Modulet 6 kan bruges som afrunding og opsummering af temaet, men også som appetizer og feed-forward til en skriftlig opgave om bæredygtig udvikling. Det kan fx være i AT, SRO eller SRP. Opgaven kan skrives i samarbejde med dansk, biologi, fysik, matematik eller naturgeografi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lokale turkana
    © Dansk AV Produktion

    Samfundsfag: Modul 1: Kenya viser vejen til en grøn og bæredygtig udvikling

    Vejen ud af fattigdom er grøn. Hvis fattigdommen i Kenya og andre udviklingslande skal udryddes, skal landene bruge mere energi. Hvis de gør som Vesten og Kina – bruger sort/fossil energi, løber den globale opvarmning løbsk. Rige og fattige har en fælles interesse i grøn udvikling – og Kenya er i fuld gang med et grønt tigerspring, der viser vejen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Solfanger
    © Dansk AV Produktion

    Eud: Introduktion og lærervejledning til GEBU - "Grøn energi til bæredygtig udvikling"

    Lærervejledning til filmbaseret undervisningsmateriale til erhvervsuddannelserne. Særligt målrettet hovedområdet Teknologi, byggeri og transport.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Ting på hovedet
    © Dansk AV Produktion

    Eud: Opgave film 1: Grøn energi til bæredygtig udvikling - Kenya viser vej

    Film 1 introducerer hele temaet Grøn energi til bæredygtig udvikling og bør derfor være den første film eleverne ser. Hvis fattigdommen i Kenya og andre udviklingslande skal udryddes, skal landene bruge mere energi. Hvis de gør som Vesten og Kina – bruger sort/fossil energi, løber den globale opvarmning løbsk. Rige og fattige har en fælles interesse i grøn udvikling – og Kenya er i fuld gang med et grønt tigerspring, der viser vejen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
     Dk pensioner og Kenyas skjulte skat
    © Dansk AV Produktion

    Eud: Opgave film 8 og 9: Geotermisk energi – bæredygtig udvikling

    Geotermisk energi er udnyttelse af vand og varme fra jordens indre. Det udnyttes ved at pumpe varmt vand op fra vandførende lag i undergrunden.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Solcelleanlæg

    Fra sol til elektricitet – solceller i Danmark og udviklingsområder i Afrika

    Det globale inspirationsforløb ”Fra sol til elektricitet – solceller i Danmark og udviklingsområder i Afrika” har fokus på bæredygtighed og på vedvarende og ikke-vedvarende energikilder.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    730667_.jpg

    Geografi: Bæredygtig naturudnyttelse i Kenya

    Dokumentarfilmen ”The A Team” danner i denne aktivitet udgangspunkt for at arbejde med kompetenceområdet Modellering/Naturgrundlag og levevilkår i geografi i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale