Celle

    Bioteknologisk undersøgelse af biodiversitet

    Forløbet omhandler biodiversitet i et økosystem og undersøgelse af økosystemer med en bioteknologisk metode. Der arbejdes eksperimentelt med PCR og med undersøgelse af et økosystem. Der udarbejdes skriftlige produkter i form af en rapport og en skriftlig opgave. Niveau: Bioteknologi A, fx i 2g eller 3g.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever i DNAlab på Statens Naturhistoriske Museum
    © Christian Mailand

    DNA & liv - biodiversitet og molekylærbiologi

    Medbring en vandprøve til Statens Naturhistoriske Museums DNAlab og vær med til at kortlægge udvalgte ferskvandsdyr i Danmark.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    736787_.jpg

    Forløb om regnskoven

    Et tværfagligt forløb om regnskoven, der giver eleverne viden om vejrforhold, arv og miljø samt grundstoffer og kemiske reaktioner.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Fugl,

    Beskriv naturen med en app

    Et værktøj til fotodokumentation og noter om naturen.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    7043_.jpg

    Det Europæiske Miljøagentur

    Miljøbeskrivelser fra Det Europæiske Miljøagentur.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Et piktogram med forslaget til verdensmål nr. 15
    © Verdens bedste nyheder

    Verdensmål og krybskytteri i Kenya

    Undervisningsforløbet "Verdensmål og krybskytteri i Kenya" er et flerfagligt undervisningsforløb, der beskriver læringsmålstyret undervisning i fagene dansk, geografi, biologi, matematik, engelsk, dansk og drama som valgfag i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skole med udeareal

    Forbedring af Biodiversiteten på min skole

    Eleverne skal bruge deres viden til at finde frem til en indsats, som vil give et mere mangfoldigt plante- og dyreliv på skolens område.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et billede med 17 piktogrammer, der handler om de 17 nye verdensmål
    © Verdens bedste nyheder

    Naturgeografi: FN’s verdensmål - Bæredygtige tiltag i Kenya

    Forløbet tager afsæt i filmen ”The A Team” – én af Danidas Verdensfilm fra 2014 – og fokuserer på koblinger mellem Kenyas befolkningsudvikling, udnyttelse af naturgrundlaget og bæredygtig udvikling.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    17 piktogrammer med de nye verdensmål
    © Verdens bedste nyheder

    Dansk: Debatindlæg om krybskytteri

    Dokumentarfilmen "The A Team" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Fremstilling/Fremstilling i dansk i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Nældens takvinge

    Forbedring af Biodiversiteten på min skole - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Honningbi

    Forbedring af biodiversiteten på min skole - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    naturbeskyttelse1200.jpg

    AT-2017 Biologi: Menneskets forhold til naturen

    Inspiration til hvordan biologifaget kan indgå i elevernes AT-projekt.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Jorden har slået revner

    EarthViewer, pladetektonik og andre verdensomspændende fænomener

    Med EarthViewer kan eleverne bl.a. arbejde med hvordan jordens skorpe består af forskellige “plader” der bevæger sig i forhold til hinanden. Men der er også andre spændende muligheder.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Prøvesituation

    Eksempler på opgaver til mundtlig prøve i Bioteknologi A

    Prøveopgaverne tager udgangspunkt i temaer fra undervisningen, som man kan forestille sig at holdet har modtaget undervisning i, og understøtter den nye læreplan og vejledning for faget.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kelp
    © Peter Bondo

    Livsbetingelser i Arktis (6)

    Arktis er den del af den nordlige halvkugle, hvor gennemsnitstemperaturen i den varmeste måned (juli) er under 10 – 12 °C. Befinder man sig i Grønland i vinterhalvåret, oplever man store mængder sne, kulde og mørke, men heldigvis også frostklart vejr og nordlys. Om sommeren oplever man lyse nætter. Nord for Polarcirklen, der krydser Grønland ca. 1/3 oppe i landet, er der midnatssol om sommeren. Jo nærmere man kommer Nordpolen, jo større forskel er der på lyset og årstiderne.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Rensningsanlæg

    Miljøteknik - Spildevand

    Forløb til bioteknologi htx om mikroorganismers opbygning, rensning af spildevand og hormonforstyrrende stoffer. Læreroplæg, eksperimenter og litteraturhenvisninger. Omfang: 22 timer.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Solsort_COLOURBOX808221.jpg

    Undersøgelse af naturområdet omkring skolen

    Lær at indsamle og bestemme dyr og planter, og at måle lys-, fugtigheds- og temperatur med digitale eller analoge måleinstrumenter. Lær desuden at sammenholde forekomsten af organismerne med de målte kårfaktorer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et piktogram, der omhandler det nye verdensmål nr. 7.
    © Verdens bedste nyheder

    Regionalgeografisk analyse af Kenya (lektion 1&2)

    Eleverne introduceres til det samlede forløb. Forskellige relevante begreber som fx bæredygtighed, FN’s verdensmål og regionalgeografisk analyse bringes på banen, og eleverne påbegynder det regionalgeografiske analysearbejde.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Et fotografi af et solcelleanlæg
    © Mirrors for a solar power plant af Alex Lang (Flickr – Creative Commons)

    Fra sol til elektricitet - Gennemførelse: Lektion 1 og 2

    Beskrivelse af gennemførelsesdelen for lektion 1 og 2 med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale