Dreng i mørke

    Forældres betydning for klassens trivsel

    Selvom mange forældre er klar over deres betydningsfulde rolle i forhold til trivslen i deres barns klasse, står det måske ikke altid helt klart, hvor man som forælder kan tage fat for at styrke den. Her er fire korte film med dialogmaterialet ”Den usynlige klassekammerat”, som kan give inspiration til, hvordan du kan hjælpe med at styrke trivslen i dit barns klasse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Udstykning af Skolehaven

    Udstykning af Skolehaven

    Forsknings-informeret

    Matematik: I dette forløb bliver eleverne inddraget i fordelingen af dyrkningsområdet i skolehaven, og de oplever, hvordan matematikken kan kvalificere deres løsninger af forskellige praktiske problemer.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Såning i Skolehaven

    Såning i Skolehaven

    Forsknings-informeret

    Matematik: I dette forløb skal eleverne undersøge en masse forhold til det at så frø i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Køb og salg i Skolehaven

    Køb og salg i Skolehaven

    Forsknings-informeret

    Matematik: I dette forløb skal eleverne forholde sig til deres skolehave gennem et økonomisk og matematisk perspektiv. Elevernes skal lære, hvordan man skaber overskud.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    kartofler

    Kartoflen i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Madkundskab: Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget i 4.-6. klasse, hvor der arbejdes med kompetenceområderne fødevarebevidsthed og madlavning.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    bæredygtighed

    Bæredygtighed i skolen

    Forsknings-informeret

    Madkundskab: Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget i 4.-6. klasse, hvor der arbejdes med kompetenceområdet fødevarebevidsthed i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    skolehaven

    Smag på skolehaven

    Forsknings-informeret

    Madkundskab: Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget i 4.-6. klasse, hvor der arbejdes med kompetenceområderne fødevarebevidsthed og madlavning i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foranderlige-arbejdsliv

    Det foranderlige arbejdsliv

    Forsknings-informeret

    Eleverne undersøger forskellige arbejdsformer og typer af job for dermed at overveje deres egne muligheder på et arbejdsmarked i udvikling og forandring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ukrudt i trillebør

    Ukrudt i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: dette forløb lærer eleverne om at ukrudt konkurrerer med de planter der dyrkes i skolehaven. Eleverne lærer desuden at perspektivere betegnelsen ukrudt.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    høst skolehaven

    Høstdag i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb lærer eleverne om grøntsager, når de høstes i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Champignon

    Svampe i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb lærer eleverne om svampes funktion i det økologiske kredsløb, og de lærer metoder til indsamling og undersøgelse af svampe.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kartoffelspirer

    Vækst i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb oplever eleverne hvad vækst-vilkårene betyder for fremspirede planter. Og de lærer, hvordan de kan bringe deres viden fra faget i spil om, hvordan planter gives de bedste betingelser for vækst.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kompostbunke

    Kompost i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette undervisningsforløb lærer eleverne om kompostering og jordforbedring i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Mariehøne

    Kampen i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb lærer eleverne om skadedyr, nyttedyr, ukrudt og planternes konkurrence om lys, vand og gødning i faget.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Undersøgelse af de voksnes job

    Undersøgelse af de voksnes job

    Forsknings-informeret

    Eleverne indsamler oplysninger om job i deres voksennetværk for herefter at undersøge bl.a. indholdet, ligheder og forskelle i en række job.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fagteamet arbejder.

    Det lærende fagteam

    Forsknings-informeret

    Dette modul sætter gennem artikler, forskning, videooplæg m.m. fokus på bl.a. mødekultur, det gode møde og udvikling af fagteamet. Du finder læsestof og konkrete idéer til bl.a. strukturering af, ledelse af og indhold på fagteamets møder med udgangspunkt i faget matematik.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elev med agurk på kinderne

    Poesi i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Dansk: Eleverne skal anvende deres sanselige erfaringer i at arbejde med poesi.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Åben kole
    © KL

    Læring i den åbne skole

    Forsknings-informeret

    Publikation fra KL om den åbne skole.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    high_five_anne-favorit

    Inspiration om den ny folkeskole

    Forsknings-informeret

    Ministeriets materialeserie om den ny folkeskole.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forsidebillede Havemanual
    © Madkulturen

    Havemanual

    Forsknings-informeret

    Denne skolehavemanual henvender sig til alle, der har interesse for at anlægge en skolehave som pædagogisk læringsrum. Manualen er inddelt i temaer som behandler råd og anbefalinger til drift og etablering af skolehaver samt konkret viden om havedyrkning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale