Område
Målgruppe
Indholdstype
Tema
- Global undervisning (254)
- Viden og forskning (94)
- eTwinning (32)
- For lærerstuderende (32)
- Inkluderende læringsmiljøer (32)
- Ny Nordisk Skole (16)
- Grønland i rigsfællesskabet (9)
- Reformationen 1517 - 2017 (9)
- Internationalt (8)
- Studiekompetence (7)
- EU på skemaet (5)
- Ophavsret (4)
- Udeskole (4)
- Færøerne i rigsfællesskabet (3)
- Demokrati under udvikling (2)
- For gymnasieelever (1)
Emneord
Organisering af et velfungerende pædagogisk læringscenter
Input til arbejdet med udviklingen af et velfungerende pædagogisk læringscenter – opsamling fra webinar.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Lovgivning og rammer for det pædagogiske læringscenter
I Folkeskoleloven § 19, stk. 2 står der at: ”Ved hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Skoleledelse
Brug biblioteket
På din skole har I måske et pædagogisk læringscenter hvor skolebibliotekaren kan hjælpe dig med at finde materiale til dit projekt. - Eller du kan gå på folkebiblioteket og finde materialer.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Elever
Lærer
1. ledelsesfelt: Ledelse af læringsmiljøer
Her finder du viden om og inspiration til ledelse af bl.a.: Mål og evaluering af undervisningsdifferentiering, arbejde med Forenklede Fælles Mål i praksis, elevcentreret skoleledelse, systematisk arbejde med elevernes læring, pædagogisk ledelse, Pædagogisk Læringscenter, organisering af dansk som andetsprog samt eksempler fra praksis
Indholdstype:
Værktøjer
Målgruppe:
Skoleledelse
Kortlægning af kompetencer og brug af læringsplatformen på skolen
I denne artikel kan skoleledere og pædagogisk læringscenter få inspiration og konkrete materialer til at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse, der kan afdække brug af læringsplatformen, behov for kompetenceudvikling for den enkelte medarbejder på skolen samt ideer til hjælpepakker til videndeling
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Forvaltning
Skoleledelse
Lovgivning og rammer for det pædagogiske læringscenter
I Folkeskoleloven § 19, stk. 2 står der at: ”Ved hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter. Det pædagogiske læringscenter er en del af skolens virksomhed og samarbejder med folkebiblioteket. Det pædagogiske læringscenter stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf”.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Forvaltning
Funktioner og organisering
Der skal ved hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter. Herunder kan forvaltningen overveje forskellige organiseringsformer. Det pædagogiske læringscenter kan etableres som et uformelt og formelt læringsrum og kan organiseres forskelligt i forhold til tid, sted og rum.
Overvejelser vedrørende mål og organisering må afgøres lokalt, da skolernes rammer og lokale kulturer er meget forskellige
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Forvaltning
Pædagogisk ledelse
Forsknings-informeret
Skoleledelsens pædagogiske ledelse har afgørende betydning for en skoles succes. Her kan du læse om forskellige dimensioner af pædagogiske ledelse, der kan være med til at højne kvaliteten af den enkelte skoles undervisning og udvikling.
Indholdstype:
Værktøjer
Målgruppe:
Skoleledelse
Pædagogisk ledelse - set i et forsknings- og praksisperspektiv
Forsknings-informeret
”Forskningsbaseret viden om pædagogisk ledelse” samler konklusionerne fra de seneste 10 års forskning og giver et bud på, hvordan viden om, hvad der virker, kan styrke den pædagogiske ledelse i folkeskolen og derved gøre en forskel for elevernes læring, trivsel og alsidige udvikling.
Indholdstype:
Værktøjer
Målgruppe:
Skoleledelse
Pædagogisk ledelse - set i et forsknings- og praksisperspektiv
Forsknings-informeret
”Forskningsbaseret viden om pædagogisk ledelse” samler konklusionerne fra de seneste 10 års forskning og giver et bud på, hvordan viden om, hvad der virker, kan styrke den pædagogiske ledelse i folkeskolen og derved gøre en forskel for elevernes læring, trivsel og alsidige udvikling.
Tema:
Indholdstype:
Værktøjer
Målgruppe:
Lærer
Eksempel på organisering af det pædagogiske læringscenter
Et eksempel fra praksis på, hvordan det pædagogiske læringscenter kan organiseres
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Lovgivning og rammer for det pædagogiske læringscenter
Lovgrundlaget for det pædagogiske læringscenter findes i folkeskoleloven § 19, stk. 2.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Læringsaktiviteter – Pædagogisk assistentuddannelse
Grundforløbets 2.del.
Gældende for hold der er startet efter 1. august 2015.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Det pædagogiske læringscenter i et skoleudviklingsperspektiv
Udviklingsprojektet BIBIT placerer det pædagogiske læringscenter som en aktiv skoleudviklingspartner. I projektet indgik 200 elever og seks lærere fra Hvinningdalskolen.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Innovativ læring på Dyssegårdsskolen – et casestudie
Innovativ læring på Dyssegårdskolen fortæller om, hvordan det pædagogiske læringscenter har bidraget med valg af digitale læringsressourcer og it didaktisk design i et udviklingsprojekt.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Hvad kendetegner det pædagogiske læringscenter?
Det pædagogiske læringscenter er en fleksibel organisering på den enkelte skole.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Det pædagogiske læringscenter som katalysator for skoleudvikling
Disse artikler formidler erfaringer fra en række projekter om udvikling og organisering af det pædagogiske læringscenter.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Hvad er det pædagogiske læringscenter?
Det pædagogiske læringscenter er en fleksibel organisering med fokus på, refleksion over og aktiviteter med læring og trivsel. Samarbejde og aktiviteter iværksættes på tværs af såvel relationer og ressourcer som fag og funktioner.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Addition og subtraktion med naturlige tal
Forsknings-informeret
Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i en 2. klasse, hvor der arbejdes med additive og
subtraktive regneprocesser samt problembehandlings- og ræsonnementskompetencen.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Avisen i skolehaven
Forsknings-informeret
Dette forløb kombinerer arbejdet med at fremstille en avis med de oplevelser og den læring, der finder sted i skolehaven.
Fag:
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale