smagsoplevelse

    God tilsynspraksis

    Vejlednings- og inspirationsmateriale om god tilsynspraksis skal medvirke til at kvalitetssikre undervisningen på interne skoler på anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud, således at alle børn bliver så dygtige, de kan.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærer og elev

    Begrebet specialundervisning

    Specialundervisning er et redskab, der skal imødekomme, at alle børn bliver så dygtige, de kan. Få en kort indføring i lovgivningen og klagemuligheder herunder.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forvaltning
    Første konference på specialområdet - juni 2018

    Øget kvalitet i specialtilbuddene

    Samarbejde mellem specialområdet og Undervisningsministeriets læringskonsulenter skal løfte kvaliteten. Den første konference i juni viste stor interesse for samarbejdet. Materialer og videooplæg fra konferencen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Lærer peger i elevs bog

    Mit barn modtager specialundervisning

    Hvis dit barn modtager specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, er der en række muligheder for at justere støtten til dit barn.
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    Elevgruppe

    Samarbejde mellem almen- og specialundervisning om at styrke undervisning og inklusion

    Ledere i visitationsudvalg og visitationsprocesser kan overveje, hvordan special- og almenområdet kan samarbejde og dele viden.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærer
    elever i skolen

    Vi læser og fortæller gode historier

    I dette forløb udvikles sprog gennem oplæsning, samtale og leg med sproget (forløbet er udarbejdet med henblik på anvendelse i folkeskolens specialundervisning).
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elev i skole

    Ordklasser og sammensatte ord

    Undervisningsforløbet skal understøtte en funktionel forståelse af ordklasserne udsagnsord, navneord og tillægsord. I forlængelse af arbejdet med navneord opbygges begyndende forståelse for ords opbygning (morfologi) gennem arbejde med sammensatte ord. Forløbet er systematisk bygget op og kan varieres og uddybes. (Forløbet er udarbejdet med henblik på anvendelse i folkeskolens specialundervisning).
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    2808_.jpg

    Vi skriver bogstaver! – Bogstavkendskab og håndskrivning

    I dette forløb bliver der fokuseret på håndskrivning og på at indlære bogstaver gennem korrekt bogstavformning. Forløbet skal sikre, at eleverne indlærer bogstavernes navn, udseende og lyd. Forløbet støtter udvikling af forudsætninger for den første læsning og skrivning (forløbet er udarbejdet med henblik på anvendelse i folkeskolens specialundervisning).
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever i skole

    Tekstforståelse og skrivning med grafiske modeller

    Dette undervisningsforløb skal styrke elevens tekstforståelse og fremstilling. Der bliver lagt op til en tæt forbindelse mellem læsning og skrivning, selvom de to aspekter godt kan skilles ad i forløbet. I forløbet bliver der bl.a. arbejdet med aktivering af forforståelse, brainstorm, mindmap, grafiske modeller, modellæsning, tekstplanlægning og forbedring. Arbejdet kan gribes tværfagligt an, så der bruges tekster fra andre fag end dansk (forløbet er udarbejdet med henblik på anvendelse i folkeskolens specialundervisning).
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Bevægelse

    Centrale elementer af understøttende undervisning

    Læs om reglerne for at inddrage fx bevægelse, åben skole eller specialundervisning mv. i den understøttende undervisning.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Dreng i skolegård med taske på ryggen

    Decentrale visitationsudvalg styrker anbragte børn og unges tilknytning til almenområdet

    Det er væsentligt, at specialundervisning i segregerede skoletilbud begrænses mest muligt, og at anbragte børn og unge placeres så tæt på almenområdet som muligt.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærer
    Åben mappe med briller ovenpå

    Fokus på skole i serviceloven

    Det er udelukkende børn og unge, der er anbragt på et anbringelsessted, som kan henvises til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i interne skoler på anbringelsessteder.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Ledelse af læringsmiljø

    1. ledelsesfelt: Arbejdet med at lede læringsmiljøer

    Her finder du viden om og inspiration til arbejdet med bl.a.: Målstyring på alle niveauer, inklusion, specialundervisning, organisering af støtte og rådgivning herunder PPR samt eksempler fra praksis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Drenge i morsom fælles leg

    God visitationspraksis

    Vejlednings- og inspirationsmaterialet om god visitationspraksis skal sikre, at anbragte børn og unges skolefaglige udvikling prioriteres højt, når de henvises til specialundervisning på interne skoler, således at deres undervisningsmæssige behov opfyldes, og der sættes fokus på deres skolefaglige progression.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Pige tegner en tegning

    Indhold i god tilsynspraksis

    Hvad indeholder god tilsynspraksis?
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    paragraffer

    Lovgivning og rammer - Ordblindhed

    På denne side får du viden om lovgivning og rammer for støtte til ordblinde elever i almenundervisningen i grundskolen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Ung kvinde i lyserød bluse

    NY I JOB - hvor begynder man som kommunal tilsynsførende?

    Kom rigtigt fra start som nyansat.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Billede af pige med hue

    Mit barn skal udredes af PPR

    Her kan du læse mere om, hvordan du som forælder kan forholde dig, hvis dit barn skal undersøges af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
    Indholdstype: 
    Situationer
    Målgruppe: 
    Forældre
    skolesystemet i dk skematisk vist

    Skolesystemets opbygning

    Her får du en kort introduktion til skolesystemets opbygning. Du kan læse om folkeskolens trindeling og række nøgletal om folkeskolen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Lærer hjælper pige med at læse

    Re-visitation

    Behov for justering af forventninger og skoletilbud.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning