bore.jpg
    © Mette Jørgensen

    Taburet med hynde

    Dette forløb i håndværk og design er afprøvet under udviklingsarbejdet i efteråret 2012. Forløbet strækker sig over ca. 20 timer og er stillet til rådighed af Malene Holst Andersen, Thorning Skole.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Broderi på træplade
    © Anette Juhler

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse

    Korssting er en gammel, kendt teknik, der mest forbindes med fortiden i form af klokkestrenge og sofapuder, men i dette forløb omformes og opskaleres produkterne, og broderiet overføres til plader.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dukker hænger i loftet
    © Irene Egeskov Andersen

    Udsavede dukker med tøj

    Et startforløb i Håndværk og design, hvor eleverne kommer igennem et lille designforløb samt grundlæggende håndværk.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Design med lys-ikonbillede
    © Dansk Arkitektur Center

    Design med lys - byg din egen lampe

    Undervisningsforløbet Design med lys - byg din egen lampe sætter fokus på et af arkitekt- og designfagets traditionsrige og betydningsfulde områder: lys.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting hjerte

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Evaluering i planlægningsfasen.

    Hvordan kan evalueringen foregå?
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting @

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Undervisningsaktiviteter

    Her finder du overvejelser om rammesætning, arbejdsproces og undervisningsdifferentiering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting forskellige tegn

    Sig det med broderi - tradition og fornyelse. Evaluering

    Evalueringsspørgsmål til elever og lærer, der understøtter læringsmålene.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting + -

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Elevforudsætninger.

    I denne fase udvælges Fælles Mål i forhold til, hvad der er det nye, eleverne skal kunne og vide efter forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting - QRkode
    © Anette Juhler

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Gennemførelse

    Forslag til organisering af forløbet i lektioner.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting - QRkode
    © Anette Juhler

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Korssting kryds

    Sig det med korssting - tradition og fornyelse. Tegn på læring.

    Her finder du en oversigt over tegn på læring for forløbets læringsmål.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg

    Unikke skamler - Læringsmål

    Hvad eleverne skal lære gennem forløbet med skamler.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg
    © Irene Egeskov Andersen

    Unikke skamler

    Elevens skammel gøres unik gennem materialekombination.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Der foretages beregninger i forhold til ideen
    © Irene Egeskov Andersen

    Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling

    Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m.så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg

    Unikke skamler - elevforudsætninger.

    Elevforudsætninger forud for forløbet med skamler.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Figur i troldhasselgren
    © Irene Egeskov Andersen

    Hvad gemmer grenen?

    Hvilke figurer gemmer en stump troldhasselgren? Eleverne arbejder med snitning, herunder sikkerheden ved arbejdet med snittekniv.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg
    © Irene Egeskov Andersen

    Unikke skamler - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med angivelse af en mulig opdeling af forløbet i lektionsblokke.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    smykke1_0.jpg
    © Uffe Bjerre

    Smykker i flet og støbning

    Idéen bag undervisningsforløbet er, at eleverne skal arbejde med smykker, hvor de kombinerer tekstile teknikker, som fletning og vævning med metal og støbning. Forløbet er afprøvet i forsøgsperioden.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    send videre7-1200.jpg

    Send videre - en designmetode.

    Forløbet er en øvelse i en designmetode, hvor eleverne arbejder videre på hinandens ideer og samtidig giver slip på egne ideer.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ninsenkurve flettet af elever i 4.kl.
    © Irene Egeskov Andersen

    Ninsenkurv

    Vi omgiver os med kurve mange steder. Små brødkurve og frugtkurve, som er billigt til salg i butikkerne. Giv eleverne et indblik i det arbejde, der ligger bag tilblivelse af en kurv.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale