Boligmodelbyggeri
    © Dansk Arkitektur Center

    Arkitektur - den midlertidige bolig

    Eleverne skal i grupper undersøge forskellige midlertidige og alternative boligformer, designe og fremstille en arkitekturmodel af en midlertidig bolig ud fra givne materialer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    farvet snor

    Bånd og snore

    Neonfarver og nylongarn kan sagtens bruges, når man arbejder med teknikker til enkle bånd og snore med redskaber fra forskellige tidsperioder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skitsetegning

    Beholder, der kan sidde på en cykel

    Hvad er en beholder? Hvad skal en beholder kunne, når den skal sidde på en cykel?
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dørstopper

    Dørstopper

    I denne aktivitet arbejdes med en brugskunstgenstand, en dørstopper. En designopgave, der lægger op til at kunne udføres i et enkelt materiale indenfor de hårde og bløde materialer, eller i en kombination af flere af disse materialer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dørstopper-ideudvikling

    Dørstopper - ideudvikling

    I denne aktivitet analyserer eleverne en konkret fysisk genstand fra deres umiddelbare materielle kultur. Efterfølgende designer de et forslag til et nyt produkt med samme funktion.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dørstopper-delene limes sammen

    Dørstopper - produktets fremstilles.

    Eleverne skal her i gang med at fremstille deres produkt, under hensyntagen til deres valg af håndværktøjer og redskaber samt deres viden om materialeforarbejdning. Alt imens de afprøver deres designideer i relation til det ønskede produkts form og funktion.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dørstopper-arbejdsbeskrivelse

    Dørstopper – arbejdsbeskrivelse og materialevalg

    I dette forløb beskriver eleverne arbejdsrækkefølgen og de udvælger materialer til brug for produktionen af deres dørstopper, så den får det ønskede udtryk.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dørstopper-del4

    Dørstopper- præsentation og evaluering

    Eleverne lærer at præsentere deres designproces og produkt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    flet.jpg
    © Mette Jørgensen

    Flet en kurv til fuglefoder

    Et godt begynderprojekt i pileflet er at flette en beholder til fuglefoder. Beholderen kan indeholde et æble til fuglene. Samtidig lærer eleverne om pil som flettemateriale.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Frikvartersaktiviteter-sørøverspil
    © Rachel Zachariassen

    Frikvartersfornøjelser

    Eleverne skal designe og fremstille frikvartersfornøjelser, der er til glæde og gavn for de yngre elever på skolen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Frit maskinbroderi-øvelse
    © Irene Egeskov Andersen

    Frit maskinbroderi

    Frit maskinbroderi er en fabulerende leg med symaskinen. Igennem det frie broderi udforskes flere af symaskinens anvendelsesmuligheder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    To filtede fugle på pind

    Fugl filtet på gren.

    Snitteteknikken og filteteknikkerne kombineres til en fugl.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Syede fugle
    © Irene Egeskov Andersen

    Fugle med lange ben

    Designopgaven, en fugl med lange ben, kan løses i bløde, i hårde eller i en kombination af bløde og hårde materialer. Med udgangspunkt i de vilde fugle, reflekterer eleverne over begrebet fugle, og udformer derudfra deres eget produkt. Det karakteristiske ved fugle skal tydeligt fremgå af elevernes produkter. Eleverne lærer at tilrettelægge deres arbejde fra deres ide til det færdige produkt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Grimrik.jpg
    © Mette Jørgensen

    Grimrik, monster, ...

    En grimrik, et monster,... kan være en dukke, et dyr, en figur eller måske noget, der slet ikke findes ord for. Et grimrik må godt have et lidt kikset og asymmetrisk udseende. Husk at selvom man er grim, kan man godt have hjertet på rette sted!
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Nålefiltet juletræsbillede

    Hvordan er dit juletræ?

    Udvælg egnede materialer og afprøv teknikker til din fortolkning af et juletræ.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tryk - stencil
    © Heidi Bruus

    Idéafprøvning i tekstiltryk

    - Med det maritime udtryk som ramme
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Julepynt
    © Mette Jørgensen

    Julepynt i træ - enkle teknikker

    Der er mange muligheder for at lave enkel julepynt i træ, strå eller finér.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse

    Lad eleverne selv lave spil til brug i bevægelse. Forløbet er venligst stillet til rådighed af Frederiksberg skole.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse-Evaluering
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse - evaluering

    Designprocessen dokumenteres. Aktiviteten er i gang sideløbende med de øvrige delelementer i forbindelse med at lave spil til bevægelsesbrug.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse-Produktrealisering
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse - produktrealisering

    Eleverne arbejder med at producere deres spil til brug i forbindelse med bevægelse, med udgangspunkt i deres egne tegninger og beskrivelser. Der er fokus på tilrettelæggelse og gennemførelse af produktionsfasen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale