Område
Indholdstype
Fag/indgang
Niveau/klassetrin
Emneord
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Evaluering i planlægningsfasen
Inspiration til, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Undervisningsaktiviteter
Overvejelser om rammesætning, arbejdsproces og undervisningsdifferentiering.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Anvendelse af faresymboler på kemikalier
Eleverne møder både hjemme og i skolen kemikalier, hvorpå der optræder faresymboler i form af piktogrammer. Derfor bør eleverne kende til disse piktogrammers betydning, således at de kan anvende kemikalierne hensigtsmæssigt.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Anvendelse af faresymboler på kemikalier - Evaluering
Lærer og elever evaluerer forløbet.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Anvendelse af faresymboler på kemikalier - Gennemførelse
Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Anvendelse af faresymboler på kemikalier - Planlægning
Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Design en luftraket
I dette eksempel i fysik-kemi skal eleverne designe deres egen luftraket.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Design en luftraket - Evaluering
Lærer og elever evaluerer forløbet.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Design en luftraket - Planlægning
Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Design en luftraket- Gennemførelse
Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Fællesfagligt fokusområde: "Kan en burger være sund?"
Forløbet omhandler fødevarer, fødevareproduktion og fordøjelse med udgangspunkt i en burger.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Fællesfagligt fokusområde: "Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget"
Eleverne undersøger dansk landbrugs påvirkning af naturgrundlaget, samt hvilke muligheder der er for bæredygtig produktion.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"
Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Metalressourcer
Metaller en begrænset ressource. Dette fællesfaglige undervisningsforløb sætter fokus på metaller og bæredygtighed. Er det fx muligt at have en bæredygtig minedrift på Grønland, og er genanvendelse af metaller i Danmark en bæredygtig løsning? Gennem elevernes egne undersøgelser skal de finde naturfaglige argumenter for en bæredygtig udnyttelse af metalressourcer i både Grønland og Danmark. Forløbet er fællesfagligt i fagene fysik/kemi og geografi.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Tegn på læring
Elevernes vej mod målet
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Elevforudsætninger og Læringsmål
Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Evaluering
Her beskrives evalueringsfasen.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget - Gennemførelse lektion 1-28
Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Verdensbilleder
Forløbet giver eleverne et indblik i udviklingen af og forskellen mellem forskellige verdensbilleder, samt de naturvidenskabelige erkendelser som blev gjort af videnskabsmænd som bl.a. Ptolemaio, Kopernikus, Brahe, Kepler, Galilei og Newton om Jordens placering og bevægelse i Universet. For ud af deres arbejde opstod ikke bare nye verdensbilleder, opgør med den romersk-katolske kirke, men også hele grundlaget for den moderne naturvidenskab.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Vi undersøger kemisk industri
Forløbet introducerer eleverne for en vifte af undersøgelsesmetoder, som de skal kunne udvælge, anvende og sætte i forbindelse med kemisk industri. "Vi undersøger kemisk industri" er et fællesfagligt forløb i fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
Forløbet er udarbejdet i samarbejde mellem UVM og NTS-centeret.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale