Lærkokken-dk.PNG
    © Troels Gannerup Christensen

    Tid til at lære klokken?

    At eleverne kan beskrive, anslå og måle tid er et af målene for matematikundervisningen. Det kan dog være en udfordring at finde ud af, hvordan man kan arbejde med tid. Her finder man inspiration til arbejdet med klokken gennem konkrete undervisningsaktiviteter, online øvelser, spil, værktøjer m.m.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elev laver regnestykke

    Addition og subtraktion med naturlige tal

    Forsknings-informeret

    Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i en 2. klasse, hvor der arbejdes med additive og subtraktive regneprocesser samt problembehandlings- og ræsonnementskompetencen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 1-2: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 1.-2. lektion skal eleverne forbinde regneprocesser med egen virkelighed og hverdagssprog.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 3-4: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 3.-4. lektion skal eleverne benytte sig af addition og subtraktion i en problembehandlende tilgang til enkle dagligdagssituationer.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 5-6: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 5.-6. lektion lægges særligt vægt på færdigheder i at håndtere subtraktive regneprocesser.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 7-8: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 7.-8. lektion arbejder eleverne gennem en todelt proces. Først arbejder de med tallinjen og derefter introduceres de for et spil, der benytter sig af den tomme tallinje.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 9-10: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 9.-10. lektion skal eleverne arbejde med regnehistorier, der repræsenterer givne skriftlige regneudtryk, så eleverne oplever sammenhængen mellem tekst, tale og symbolsprog.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 11-12: Addition og subtraktion med naturlige tal

    I 11.-12. lektion er afsat til opsamling af alle de læringsmål, der er blevet arbejdet med i de foregående lektioner.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal - Planlægning
    © Troels Gannerup Christensen

    Mål, læringsmål, elevforudsætninger m.m.

    Formuleringerne i FFM nedbrydes til konkrete læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Addition og subtraktion med naturlige tal
    © Troels Gannerup Christensen

    Evaluering: Addition og subtraktion med naturlige tal

    Forslag til evaluering inden, under og efter undervisningsforløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    DAC - Byg en by
    © Dansk Arkitektur Center

    Arkitektur og geometri - byg en by

    Undervisningsforløbet ’Arkitektur og geometri – byg en by’ sætter fokus på en del af matematikken i arkitekturen, i dette tilfælde geometrien.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.

    Sammenligning af data

    Forsknings-informeret

    Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i en 6. klasse, hvor der arbejdes med stofområdet statistik og sandsynlighed. Området giver gode muligheder for, at eleverne tilegner sig dele af modellerings-, hjælpemiddel- og kommunikationskompetencerne.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Mål, læringsmål, elevforudsætninger m.m.

    Formuleringerne i FFM nedbrydes til konkrete læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Valg af undervisningsaktiviteter

    Generelt om lærerens og elevernes overvejelser ved valg af artikler og undersøgelser.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 1: Sammenligning af data

    I 1. lektion skal eleverne introduceres til målene, forløbet og en fiktiv klasses blog på skoleblogs.dk.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 2: Sammenligning af data

    I 2. lektion skal eleverne med udgangspunkt i den fiktive 6. klasses blog på skoleblogs.dk formulere spørgsmål og lave kategorier til egen pilotundersøgelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 3: Sammenligning af data

    I 3. lektion skal eleverne sortere data samt udvælge diagrammer og relevante deskriptorer til beskrivelse af egen undersøgelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 4: Sammenligning af data

    I 4. lektion skal eleverne udvælge relevante ligheder og forskelle mellem deres egen undersøgelse og den valgte undersøgelse på bloggen..
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Lektion 5: Sammenligning af data

    I 5. lektion skal eleverne præsentere præsenterere/formidle gruppens artikel for klassen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder sammen.
    © Troels Gannerup Christensen

    Evaluering: Sammenligning af data

    Forslag til evaluering inden, under og efter undervisningsforløbet. Her findes også evalueringsskemaer til udprint.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale