Edu-Arctics logo
    © Edu-Arctic.eu

    Edu-Arctic

    Edu-Arctic har til formål at styrke interessen for naturfag hos unge i alderen 13 – 20 år, med særligt fokus på det arktiske område. Projektet byder bl.a. på online undervisning.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Landskab på Færøerne.
    © Pia Zeidler

    Fakta om Færøerne

    Du kan inddrage websitet Norden.org som en ressource i undervisningen om Færøerne. Sitet indeholder fakta om de nordiske lande, nordisk statistik, kort over Norden, Nordens historie, ordbøger til de nordiske sprog og meget mere.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Grønland er en del af kongeriget Danmark, men har en høj grad af selvstyre som senest blev udvidet i 2009.
    © Fotograf: Silje Bergum Kinsten/norden.org (CC BY-NC-SA 4.0)

    Fakta om Grønland

    Du kan inddrage websitet Norden.org som en ressource i undervisningen om Grønland. Sitet indeholder fakta om de nordiske lande, nordisk statistik, kort over Norden, Nordens historie, ordbøger til de nordiske sprog og meget mere.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Den første fangst er en stor begivenhed i Grønland
    © Mads Pihl, Visit Greenland, CC BY-NC-SA 4.0

    Fangerliv i Grønland

    Tag klassen med på ekskursion til Nationalmuseet i København. Se kajakker og sælskindsdragter, og få en kort indføring i Grønlands historie op til i dag. Målgruppen er 0.-10. klasse. Forløbet kan indtænkes som en del af den åbne skole.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Havisens udbredelse sept. 2015
    © Laust Wium Olesen og Google Earth

    Hvem bestemmer i Arktis?

    Skal Arktis udnyttes? Af hvem og hvordan? Et eller flere af fagene naturgeografi, samfundsfag og historie kan inddrages.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Billede til at bruge i forbindelse med upload af nyheder

    Nyheder fra Grønland og Arktis

    Oversigt over muligheder for at følge nyhederne i Grønland og Arktis, både på nettet, i TV og i radioen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Stillbillede fra spillefilmen `Operation Arktis`
    © BUSTER Filmfestival

    Operation Arktis

    Udgangspunktet for læringsaktiviteten er spillefilmen "Operation Arktis". Tilgangen er flerfaglig, idet eleverne i dansk skal analysere filmtraileren til "Operation Arktis", mens de i natur/teknologi skal undersøge klimaforandringer i Arktis.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sommersol i Sydgrønland
    © Laust Wium Olesen

    Vejr og klima i Grønland

    Her gives en indføring til vejr og klima i den isfrie del af Grønland. Permafrost og muligheder for landbrug inddrages.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    3003_.jpg

    Albedo og forskellige overflader

    Et enkelt forsøg hvor man med IR-termometer måler opvarmning af forskelligfarvede materialer.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    statistik.jpg

    Dataanalyse: Jagt, fiskeri og kvoter

    Ved hjælp af statistisk materiale skal eleverne i denne opgave finde sammenhænge mellem klimavariationer, fangstkvoter og faktisk fangst.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sarqap-Tasersua-Panorama.jpg
    © Laust Wium Olesen

    Forløb om arktis

    Et forløb om arktis, der giver eleverne indsigt i naturens processer og menneskets påvirkning af miljøet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    5753_.jpg

    Grønlandspumpen

    Tre forsøg med måling på saltvand før og efter indfrysning samt densitetsbestemmelse på vand med og uden salt og ved forskellige temperaturer.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    daphnie1.jpg

    Kobbers giftighed på daphnier

    Et eksperiment der viser, hvordan tungmetaller kan påvirke miljøet. Daphnier udsættes for stigende mængder kobber, og dødelighed og aktivitet bestemmes.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Frontbillede til ETIE

    Lys, varme og energi

    Et eksperiment der illustrerer solens påvirkning på geografisk variation i plante- og dyreliv.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    7467_.jpg

    Salt i havvand og dampen heraf

    I eksperimentet opvarmes havvand til kogning, og dampen testes for chlorid.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Søanemone
    © Peter Bondo Christensen

    Arktiske marine økosystemer ændrer sig (8)

    Young Sund er et fjordsystem, der ligger i Nordøstgrønland i det højarktiske område. Det arktiske marine økosystem er - i forhold til marine økosystemer på lavere breddegrader - især begrænset af lys, og af at være isdækket en stor del af året, mens den lavere temperatur betyder mindre.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Grønlandspumpeforsøg ferskvand og ferskvand
    © Lone Glenstrup

    Den termohaline cirkulation (Grønlandspumpen)

    Den termohaline cirkulation er en nem øvelse, som med få remedier både forklarer hvad der sker i "Grønlandspumpen", men som også illustrerer hvordan vi arbejder med naturvidenskab.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    Koral
    © Peter Bondo

    Det globale Kulstofkredsløb (3)

    I kulstofkredsløbet bliver kulstof (C) udvekslet mellem atmosfæren, landjorden og oceanerne. Det sker når kemiske forbindelser der indeholder kulstof, f.eks. CO2, ved hjælp af biologiske og kemiske processer omdannes til nye kulstofholdige stoffer, f.eks. glukose (C6H12O6) i planter eller hydrogencarbonat HCO3- i havet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Fjord
    © Peter Bondo

    Drivhusgasser og drivhuseffekt (2)

    Når Solens kortbølgede stråler går gennem atmosfæren, rammer de Jorden og varmer dens overflade op. Så bliver Solens energi lavet om til langbølgede varmestråler, og Jorden sender på et eller andet tidspunkt varmen tilbage til atmosfæren.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hvalros
    © Peter Bpndo

    Er Jorden blevet varmere? (1)

    Ja, kloden bliver varmere. Stille og roligt får vi det varmere og varmere. Specielt er det gået stærkt gennem de sidste 50 -100 år – altså efter industrialiseringen for alvor satte ind.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer