Design thinking

    "Design thinking" i projektopgaven

    Brug metoderne i "Design Thinking" til at dreje projektarbejdet i en innovativ retning.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    designokl.jpg
    © Helen Klavsen

    Billedkunst og Design

    Vi omgiver os alle i vores dagligdag med design. Når elever iagttager og sammenligner almindelige brugsting, fx en kaffekop - vil de opdage hvor forskelligt tingene kan være udformet/ designet. Via iagttagelser kan eleverne få inspiration til selv at arbejde med design, hvor fantasi, skitser og modeller kan danne udgangspunkt for deres egne designs.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    send videre6-1200_0.jpg

    Design

    Design er et begreb for såvel processen fra ide til færdigt produkt, som det er et begreb for hvilke udtryk det færdige produkt signalerer; hvordan produktet er fremstillet ud fra kravene til form, funktion m.m.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Designproces
    © Mette Jørgensen

    Designprocesser - eksempler

    Hvad er en designproces? I denne tid bliver ord som design, designprocesser, idéudvikling, kreativitet, innovation, iværksætterri og entreprenørskab brugt ofte. Men hvad ligger der bag ordene og hvordan beskriver man fx. designprocesser?
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dørstopper

    Dørstopper

    I denne aktivitet arbejdes med en brugskunstgenstand, en dørstopper. En designopgave, der lægger op til at kunne udføres i et enkelt materiale indenfor de hårde og bløde materialer, eller i en kombination af flere af disse materialer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dørstopper-ideudvikling

    Dørstopper - ideudvikling

    I denne aktivitet analyserer eleverne en konkret fysisk genstand fra deres umiddelbare materielle kultur. Efterfølgende designer de et forslag til et nyt produkt med samme funktion.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse

    Lad eleverne selv lave spil til brug i bevægelse. Forløbet er venligst stillet til rådighed af Frederiksberg skole.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vikingehåndværker

    Materiel kultur - Ideer til inddragelse af den materielle kultur

    Den materielle kultur er bl.a. vores omgivelser lokalt og globalt, før og nu. Materiel kultur er konteksten for enhver design- og håndværksopgave.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kursist
    Lærerstuderende
    Pædagogisk personale
    Arne Jacobsen stol

    Professionelle designprocesser

    Eleverne i skolen arbejder naturligvis på andre måder end de professionelle designere. Alligevel kan det give mening at se hvordan de arbejder med deres design, ligesom det er muligt at besøge steder med særlige undervisningstilbud om design.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spilbaseret læring, buildaworld.net
    © buildaworld.net

    Nordisk eTwinning-seminar i København - Spilbaseret læring i det 21. århundrede

    ER AFHOLDT. Styrk din undervisning med eleverne som kreative spildesignere i dansk, matematik og science gennem enestående mulighed for deltagelse i gratis nordisk eTwinning-seminar i København, 27.-29. august 2018.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    skrotCOLOURBOX4383990.jpg

    Affaldshåndtering

    Opgave indenfor produktdesign. 2. del af sammenhængende undervisningsforløb.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX4663219.jpg

    Byrum

    Design af fysiske omgivelser - 1. del af sammenhængende undervisningsforløb indenfor alle designfagets områder.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Collage med billeder af stole og vuggestuebørn
    © Nyrup Børnehus

    DESIGN SOM PROBLEMLØSNING

    Kompendium udarbejdet i forbindelse med udviklingsprojekt, 2007. - 48 sider, pdf (1,7 MB)
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer