Tema
Emneord
Beregning af energi i et McDonalds-måltid
To film om energiberegning. 1.del fortæller generelt om næringsstoffer i kosten. 2.del viser en beregning af energiindholdet i et McDonald's-måltid. Filmene er produceret af naturfagsunderviser Charlotte Hein Nielsen, Social-og sundhedsskolen Fyn.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Solceller
Debathæfte fra miljøorganisationen NOAH om solceller som metode til at begrænse drivhuseffekten med fokus på problemer og muligheder med denne teknologi.
Tema:
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærer
Energi på lager
Undervisningsmaterialet Energi på lager retter sig mod fysik/kemi i 8. og 9. klasse. Formålet er at lære eleverne om vedvarende energi og den forskning, der foregår netop nu inden for området.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Energikonsulenten
Undervisningsmateriale til fysik/kemi fra EVU (uddannelse indenfor el og vvs) om boligopvarming, energitab og isolering. Materialet består af en lærervejledning, baggrundsviden om energi, et
opgavesæt med 5 selvstændige forsøgsoplæg samt et elevcertifikat.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Fokus og energi – stemme og krop
Formålet er, at gøre eleverne klar til at kunne deltage opmærksomt i sang med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
Fag:
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Nørd-Akademiet
NØRD-Akademiet er DR´s satsning inden for undervisning og skole-tv til naturfagene 7.–9. klasse.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Undersøg lys systematisk
Lær at undersøge lysets farver og hvordan forskellige farver opstår.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Undersøg lys systematisk - Evaluering
Lærer og elever evaluerer forløbet.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Undersøg lys systematisk - Gennemførelse
Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærere og pædagogisk personale
Beregn energifordelingen i din morgenmad
Træn digitale kompetencer via databehandling i Excel og informationssøgning i DTU's fødevaredatabase.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Den urbane varmeø - albedo
Via to øvelser skal eleverne arbejde med den urbane varmeø og måle varmeafgivelse.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Eksperiment med gæring af ethanol
Et gæringsforsøg med gæring af ethanol samt perspektivering til problemer for samfundet og individet.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærer
Energi
I dette tværfaglige forløb lærer eleverne om vores brug af fossilt brændstof versus vedvarende energi.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærer
Fotosyntese - iltbobler og vandpest
Eksperiment om fotosyntesens afhængighed af temperatur med perspektiverende spørgsmål til byer.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Fødevareundersøgelse - kostens energistoffer
Et eksperiment med undersøgelse af fedt, protein og kulhydrat i madvarer.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærer
Grønlandspumpen
Tre forsøg med måling på saltvand før og efter indfrysning samt densitetsbestemmelse på vand med og uden salt og ved forskellige temperaturer.
Indholdstype:
Øvelser og opgaver
Målgruppe:
Lærer
Lys, varme og energi
Et eksperiment der illustrerer solens påvirkning på geografisk variation i plante- og dyreliv.
Indholdstype:
Andet
Målgruppe:
Lærer
Påvisning af CO2 i røggassen fra methan
Eksperiment med afbrænding af kulbrinte(r) og opsamling af røggassen.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Samfundsfag og naturvidenskab - inspiration
Modulet tilbyder interesserede gymnasielærere i naturvidenskab og samfundsfag inspiration til fællesfaglige projekter omkring skæringspunkter mellem naturvidenskaben og samfundsvidenskaben.
Indholdstype:
Faglig inspiration
Målgruppe:
Lærer
Samfundsfag og naturvidenskab - undervisning
Modulet tilbyder interesserede gymnasielærere i naturvidenskab og samfundsfag inspiration til fællesfaglige undervisningsforløb omkring skæringspunkter mellem naturvidenskaben og samfundsvidenskaben.
Indholdstype:
Undervisningsforløb
Målgruppe:
Lærer