Fuglehuse
    © Hans Jørn Schmidt

    Håndværk og design i 4. - 7. klasse

    I håndværk og design skal du eksperimentere og få erfaringer med at designe og udforme produkter – fra ide til produkt.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Elev
    Årsplansovervejelser i håndværk og design

    Årsplanlægning i håndværk og design

    En årsplan i faget håndværk og design tager udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål samt de rammer, der er om faget og holdet/klassen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    send videre6-1200_0.jpg

    Design

    Design er et begreb for såvel processen fra ide til færdigt produkt, som det er et begreb for hvilke udtryk det færdige produkt signalerer; hvordan produktet er fremstillet ud fra kravene til form, funktion m.m.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    faglige fora.jpg
    © Colourbox

    Faglige fora og tidsskrifter, håndværk og design

    En række faglige foreninger og tidsskrifter kan have interesse for undervisere i håndarbejde, sløjd og håndværk og design.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kursist
    Lærerstuderende
    stjerner med krusedulleflet

    Flettet julepynt i træ og andre materialer

    Der er mange muligheder for at lave julepynt i træ, strå, bånd, finér, m.m.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    pige_1.jpg

    Håndværk og design - nyt fag i skolen

    Der indføres et nyt fag håndværk og design, der erstatter sløjd og håndarbejde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Opmåling til siddemøbel hvor bildæk indgår som sæde
    © Heidi Bruus

    Indflyttergaven

    Eksempel på prøveoplæg fra Sjørring skole maj-juni 2017
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Julepynt
    © Mette Jørgensen

    Julepynt i træ - enkle teknikker

    Der er mange muligheder for at lave enkel julepynt i træ, strå eller finér.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Læreren foreviser en teknik for eleverne
    © Irene Egeskov Andersen

    Lærerrollen i håndværk og design - den kreativitetsbefordrende lærer?

    Hvordan kan lærerens rolle være i håndværk og design?
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    spåner.jpg
    © Colourbox

    Når klokken ringer - 2014

    ”Når klokken ringer - branchevejledning om fysisk arbejdsmiljø i grundskolen og det almene gymnasium” oplyser om krav, normer, standarder og god kutyme i forbindelse med byggeri og indretning af faglokaler. Hæftet kan bruges som opslagsværk for de lærere, der underviser i lokaler, hvor der stilles særlige krav til sikkerhed. Samtidig kan vejledningen bruges af skolens ledelse i forbindelse med indkøb, indretning, vedligeholdelse af bygninger mv. og på forvaltnings- og projekteringsniveau, når der skal bygges nyt eller renoveres.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ninsenkurve flettet af elever i 4.kl.
    © Irene Egeskov Andersen

    Ninsenkurv

    Vi omgiver os med kurve mange steder. Små brødkurve og frugtkurve, som er billigt til salg i butikkerne. Giv eleverne et indblik i det arbejde, der ligger bag tilblivelse af en kurv.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Løsning til prøveoplægget "Noget til huset" til håndværk og design - en brevholder
    © Bent Illum

    Noget til huset

    Eksempel på prøveoplæg fra Ellebækskolen, afdeling Kalbyris 2017
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Håndværk og design
    © Irene Egeskov Andersen

    Pilotprojekter om håndværk og design

    Henvisninger til projektbeskrivelser om håndværk og design
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Der foretages beregninger i forhold til ideen
    © Irene Egeskov Andersen

    Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling

    Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m.så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Der foretages beregninger i forhold til ideen
    © Irene Egeskov Andersen

    Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling med udgangspunkt i forskellige kulturer

    Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m. så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skammel med hylde og individuelt særpræg
    © Irene Egeskov Andersen

    Skamler-valgfag

    En skammel er i sit grundudtryk et siddemøbel. Måske kan det også være en skulpturel genstand. Det afhænger af hvordan skammelen gøres til et personligt møbel - gennem valg af materialer og teknikker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    sko_0.jpg
    © Mette Jørgensen

    Sko - ideudvikling og produktion

    Denne ide er stillet til rådighed af Benedikte Rathmann / læreruddannelsen Bornholm og gennemført i et praktikforløb i håndværk og design på Kildegårdskolen i Herlev. Der lægges vægt på elevernes egen idéudvikling, men opgaven skal ikke være for åben. Elevernes valgte idé omsættes til et produkt; en inde-klip-klap.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    smykke1_0.jpg
    © Uffe Bjerre

    Smykker i flet og støbning

    Idéen bag undervisningsforløbet er, at eleverne skal arbejde med smykker, hvor de kombinerer tekstile teknikker, som fletning og vævning med metal og støbning. Forløbet er afprøvet i forsøgsperioden.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    bore.jpg
    © Mette Jørgensen

    Taburet med hynde

    Dette forløb i håndværk og design er afprøvet under udviklingsarbejdet i efteråret 2012. Forløbet strækker sig over ca. 20 timer og er stillet til rådighed af Malene Holst Andersen, Thorning Skole.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    bore.jpg
    © Mette Jørgensen

    Taburet med hynde - med vægt på designprocessen

    Dette forløb i håndværk og design er afprøvet under udviklingsarbejdet i efteråret 2012. Forløbet strækker sig over ca. 20 timer og er stillet til rådighed af Malene Holst Andersen, Thorning Skole. Dette forløb omskrevet til valgfagsniveau.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale