Lærer og elev
    © Regina Lamscheck-Nielsen

    Teknologi C - tilrettelæggelse af et undervisningsforløb

    Tilrettelæggelse af et undervisningsforløb i teknologi C. Vejledende varighed på 3 uger svarende til ca. 50 moduler a 90 min. varighed.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bøger og bærbar computer

    Læremidler fra forlag til Innovation, Erhvervsfag 3

    Oversigt over materialer fra forlag m.fl. til Innovation, Erhvervsfag 3.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Hånd

    Undervisningsmaterialer fra lærer til lærer til Innovation, Erhvervsfag 3

    Udveksling af undervisningsmaterialer mellem lærere på eud (Eudtube)
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Opfindertjenesten
    © Opfind.nu

    Opfind.nu - opfindertjenesten

    Opfinderrådgivningens skoletjeneste, kaldet Opfindertjenesten, tilbyder en række praksisforløb til undervisningen målrettet ungdomsuddannelserne.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Boligmodelbyggeri
    © Dansk Arkitektur Center

    Arkitektur - den midlertidige bolig

    Eleverne skal i grupper undersøge forskellige midlertidige og alternative boligformer, designe og fremstille en arkitekturmodel af en midlertidig bolig ud fra givne materialer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skitsetegning

    Beholder, der kan sidde på en cykel

    Hvad er en beholder? Hvad skal en beholder kunne, når den skal sidde på en cykel?
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Klip-klap
    © Mette Jørgensen

    Design din personlige indeklip-klap.

    Her lægges der vægt på elevernes egen idéudvikling, men opgaven skal ikke være for åben. Elevernes valgte idé omsættes til et produkt; en inde-klip-klap. Idéen er udviklet af Benedikte Rathmann / læreruddannelsen Bornholm og gennemført i et praktikforløb i håndværk og design på Kildegårdskolen i Herlev.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Design med lys-ikonbillede
    © Dansk Arkitektur Center

    Design med lys - byg din egen lampe

    Undervisningsforløbet Design med lys - byg din egen lampe sætter fokus på et af arkitekt- og designfagets traditionsrige og betydningsfulde områder: lys.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dørstopper-ideudvikling

    Dørstopper - ideudvikling

    I denne aktivitet analyserer eleverne en konkret fysisk genstand fra deres umiddelbare materielle kultur. Efterfølgende designer de et forslag til et nyt produkt med samme funktion.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Geta-japanske sandaler

    Geta – traditionelle japanske sandaler.

    En aktivitet, der tager udgangspunkt i traditionel japansk kultur. I aktiviteten lægges vægten på at analysere og designe samt producere et par geta med inspiration fra de originale japanske. Forløbet er afprøvet på Rask Mølle skole, valghold 7. kl.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hvad er der indeni?
    © Irene Egeskov Andersen

    Hvad er der indeni?

    En emballage samt sanseting; en aktivitet med fokus på innovation og entreprenørskab. Produkterne skal bruges i børnehaveklassen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En hjerne med ideer sender pil afsted mod målet

    Innovation og redesign

    Materiale bestående af seks korte film, der fungerer som inspiration og lærervejledning til at arbejde med innovation og bæredygtighed i håndværk og design. Idegenereringsmetoderne vil også kunne anvendes i andre sammenhænge.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse

    Lad eleverne selv lave spil til brug i bevægelse. Forløbet er venligst stillet til rådighed af Frederiksberg skole.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Spil til bevægelse-Idefasen
    © Irene Egeskov Andersen

    Lav spil til bevægelse – Idefasen

    I første aktivitet idegenererer eleverne på forskellige spil og deres muligheder for at kunne omarbejdes til spil, der kan anvendes i forbindelse med bevægelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tekstiltryk
    © Heidi Bruus

    Maritime opbevaringer

    Flere forskellige aktiviteter, der alle har det maritime som ramme.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Maritim opbevaring
    © Heidi Bruus

    Maritime opbevaringer - idéudvikling

    - Et designnedslag: At opfinde et endestykke
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Opbygning af moodboard
    © Irene Egeskov Andersen

    Moodboard - en inspirationsopslagstavle

    Moodboard, i forbindelse med et designarbejde, skærper elevernes opmærksomhed.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kursist
    Lærerstuderende
    Pædagogisk personale
    Arne Jacobsen stol

    Professionelle designprocesser

    Eleverne i skolen arbejder naturligvis på andre måder end de professionelle designere. Alligevel kan det give mening at se hvordan de arbejder med deres design, ligesom det er muligt at besøge steder med særlige undervisningstilbud om design.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Der foretages beregninger i forhold til ideen
    © Irene Egeskov Andersen

    Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling

    Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m.så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Der foretages beregninger i forhold til ideen
    © Irene Egeskov Andersen

    Rekvisitter til eventyr - Ideudvikling med udgangspunkt i forskellige kulturer

    Eventyruniverset danner udgangspunkt for at bearbejde eventyrfigurer, eventyrmiljøer, m.m. og omsætte det til kostumer, rekvisitter, m.m. så disse effekter inviterer til at lave nye eventyr i form af små skuespil/dramastykker.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale