Norden i skolen
    © Foreningerne Nordens Forbund

    Norden i Skolen er blevet endnu bedre

    Norden i Skolen er en gratis læringsportal, som giver lærere og elever i alle de nordiske lande helt nye muligheder for at arbejde med nordisk sprog og kultur samt klima og natur.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Solceller

    Solceller

    Debathæfte fra miljøorganisationen NOAH om solceller som metode til at begrænse drivhuseffekten med fokus på problemer og muligheder med denne teknologi.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Logo fra Agent footprint
    © IBIS

    Agent Footprint - agent for forandring

    Webside om klimaforandringer, miljø og udvikling. Den henvender sig både til mellemtrinnet og til overbygningen i grundskolen. Anvend sitet til undervisningen i natur/teknik på mellemtrinnet, eller dansk og samfundsfag i udskolingen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Sol ses ved blad

    Brænd en pind - og lær om fotosyntese og klima

    Gennem forbrænding af træspåner kan eleverne observere de forskellige elementer, der udgør fotosyntese.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Bæredygtig turisme
    © Peter Bejder, Erika Brenner, Kaare Øster og Turbine.

    Bæredygtig turisme - i en global verden

    Bog og websted om, hvordan man bliver en bæredygtig turist. Udgangspunktet for materialet er forenklede Fælles Mål i geografi og samfundsfag samt tværfaglighed i grundskolens 8.-10. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En lille drone kan flyve rundt i salen og lande præcist.

    Drone-koordination (Matematik)

    I denne læringsaktivitet arbejder eleverne i 7.-9. klasse med målinger, vinkler og koordinatsystemer med en drone. Inspireret af Danidas Verdensfilm ”Liv, død og svømmekurser” skaber droneundervisningen bevægelse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Robert har boet på Øen Rwamunyo i tre år. Han har dog ikke sin egen båd, men det har hans storebror. De er heldige, for de har en motor, og med den kan de komme langt ud på søen, hvor de store fisk går. Men det er samtidig her, at vejret er farligst.
    © Simon Fals og Eigil Johannisson

    Droneslalom (Fysik/kemi)

    Lær om opdrift, tyngdekraft og objekter i bevægelse ved at flyve med en drone.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Geologi

    Earth Learning Idea

    Geofaglige aktiviteter til undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Energi

    Energiforsyning – nu og i fremtiden

    To temasider om energiforsyning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Klimaforandringer

    Global opvarmning og klimaindsats

    DR Skoles tema om klimaændringer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    . Solen går ned bag en regnsky. De fleste fiskere er enige om, at vejret på søen er blevet voldsommere. På Rwamunyo kan de også mærke, at vandstanden stiger.
    © Simon Fals og Eigil Johannisson

    Havet stiger (Natur/teknologi)

    Vejret ændrer sig både i Danmark og i Uganda. I denne læringsaktivitet skal eleverne i 5.-6. klasse udarbejde vejrkort over de to lande.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    høst skolehaven

    Høstdag i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb lærer eleverne om grøntsager, når de høstes i skolehaven.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    en skolehave

    Høstdag i skolehaven: Beskrivelse af undervisningsaktiviteten

    Forsknings-informeret

    Planlægning, arbejdsform og materialevalg.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Gulerødder

    Høstdag i skolehaven: Evaluering

    Forsknings-informeret

    Evaluering og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    modne æbler

    Høstdag i skolehaven: Gennemførsel af undervisningsforløb, lektion 1-2

    Forsknings-informeret

    Forforståelse og introduktion til planters modningsproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    høst kartofler

    Høstdag i skolehaven: Gennemførsel af undervisningsforløb, lektion 3-6

    Forsknings-informeret

    Høst, smag og modenhed.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    løg

    Høstdag i skolehaven: Gennemførsel af undervisningsforløb, lektion 7-8

    Forsknings-informeret

    Opsamling.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Mariehøne

    Kampen i skolehaven

    Forsknings-informeret

    Natur/teknologi: I dette forløb lærer eleverne om skadedyr, nyttedyr, ukrudt og planternes konkurrence om lys, vand og gødning i faget.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Plante sol

    Kampen i skolehaven: Beskrivelse af undervisningsaktiviteten

    Forsknings-informeret

    Omfang og forløb.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Gødning

    Kampen i skolehaven: Forslag til evaluering

    Forsknings-informeret

    Evaluering, tegn på læring og udfordringsopgaver.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale