dspprogram.JPG
    © Jøran Rudi

    DSP - skab elektroakustisk musik

    Formålet er at skabe elektroakustisk musik med syntetiske eller reale lyde. Programmet DSP er velegnet, fordi det er nemt at anvende og ikke kræver nogen form for programmering.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    dspprogram.JPG
    © Jøran Rudi

    DSP - skab elektroakustisk musik (valgfag)

    Formålet er at skabe elektroakustisk musik med syntetiske eller reale lyde. Programmet DSP er velegnet, fordi det er nemt at anvende og ikke kræver nogen form for programmering.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Festsang

    Festsange

    I forløbet sættes fokus på traditionen omkring festsange. Eleverne laver som led i arbejdet deres egne festsange.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX5158080.jpg

    Festsange - lav en festsang med computeren

    Brug computeren til at generere en festsang ud fra fastlagte spørgsmål. Formålet er at skabe et afsæt for, at eleverne kan udvikle egne tekster.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Komposition,

    Fra tekstforfatter til sangskriver

    Lad eleverne skrive egne små tekster, som passer til et lydspor. Lydsporet kan tilgås via fx mobiltelefon. Læringsaktiviteten er udarbejdet i samarbejde med Bjarne List Nissen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Komposition,

    Komposition af elektronisk musik

    Forløbet handler om ved hjælp af computeren at skabe elektronisk musik. I forløbet arbejder eleverne også med, hvordan man kan bruge den elektroniske musik som et personligt udtryksmiddel. Forløbet er udviklet i samarbejde med Anders Boysen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Komposition

    Komposition af elektronisk musik - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elektronisk,

    Komposition af elektronisk musik - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elektronisk,

    Komposition af elektronisk musik - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Mobiltelefon

    Mobilen som hjælpemiddel

    Her på siden finder du forslag til, hvordan din telefon kan hjælpe dig i undervisningen. Brug den fx som flipped classroom, evalueringsværktøj, guitar/bas-tuner, metronom eller noget helt andet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX4221565.jpg

    Rap og hip hop

    Forløbet tager afsæt i rap og inddrager computeren som et naturligt led. Forløbet handler om via digitale medier at skabe sit eget akkompagnement og samtidig eller i forlængelse heraf lave en tekst, som kan rappes i forhold til rytmen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hip hop,

    Rap og hip hop - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hip hop,

    Rap og hip hop - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hip hop,

    Rap og hip hop - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    sko_0.jpg
    © Mette Jørgensen

    Sko - ideudvikling og produktion

    Denne ide er stillet til rådighed af Benedikte Rathmann / læreruddannelsen Bornholm og gennemført i et praktikforløb i håndværk og design på Kildegårdskolen i Herlev. Der lægges vægt på elevernes egen idéudvikling, men opgaven skal ikke være for åben. Elevernes valgte idé omsættes til et produkt; en inde-klip-klap.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    ketil.jpg

    Soundpainting

    Følg to musikere, der laver musik på en særlig måde. De bruger fagter og håndtegn, der kaldes "Soundpainting". I dette forløb lærer eleverne at synge sammen og improvisere ved at følge håndtegnene.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Komposition,

    Tekst og lyrik - den lille tekstforfatter

    Lad eleverne skrive egne små tekstbidder og rim, som kan erstatte vers og rim i eksisterende kendte børnesange. Læringsaktiviteten er udarbejdet i samarbejde med Bjarne List Nissen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Komposition,

    Tilhørende videoer

    Her finder du en videokanal med de videoer om elektronisk musik, som knytter sig til undervisningsforløbet 'Komposition af elektronisk musik'.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Arbejdsproces
    © Mette Jørgensen

    Tøjdyr på sneglejagt

    Afslutningen på et forløb med at sy tøjdyr, blev her til en lille film, hvor figurerne for alvor kom i aktion. Det blev til en lille historie om to venner, der skulle på sneglejagt og en superhelt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale