Bord dækket med gamle ting fra vikingetiden

    Historisk levevis og beklædning

    Links, spil og infosider om dagligdag og levevis i gamle dage
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Elever
    Tegning af højhuse

    Bedre byliv

    Undervisningsforløbet beskriver arbejdet med læringsmål i undervisningen i faget biologi i 8. klasse, hvor der både arbejdes med kompetenceområdet ”undersøgelser” i naturfag” samt ”modellering”. Derudover arbejdes der med det tværgående tema: entreprenørskab.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af huse langs vej

    Bedre byliv - evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af indre by

    Bedre byliv - gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto til Danidas Verdensfilm "El oro blanco"
    © Rune Toldam og Jacob Rold Christensen

    Biologi: Kokaplanten

    Dokumentarfilmen "El Oro Blanco" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Perspektivering/Perspektivering i naturfag i Biologi i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    menneskets evolution

    Brug film til at lære om evolution

    Brug fiktionsdokumentaren i serien ”I huleboernes verden” til at eksemplificere mange af de faglige aspekter i evolutionsteori.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto til Danidas Verdensfilm "El oro blanco"
    © Rune Toldam og Jacob Rold Christensen

    Dansk: Hvad er rigdom?- Et tema om værdier

    Dokumentarfilmen "El Oro Blanco" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Fremstilling/Fremstilling i Dansk i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Otgon"
    © Frigge Volander Himmelstrup og Emil Aagaard

    Dansk: Otgons drøm

    Dokumentarfilmen "Otgon" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Fremstilling/Fremstilling i dansk i 3.- 4. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Petriskåle med bakterier

    Dyrkningsforsøg med bakterier

    Eleverne dyrker bakterier og lærer at håndtere den sikkerhedsmæssige del af disse undersøgelser.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    collage af ord om evolution
    © Lise Augustesen

    Evolution - Lær om de evolutionære mekanismer

    Her får eleverne gennem små utrolige eksempler fra naturen den begyndende forståelse af evolutionen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Gartneren og hans 21 blomster"
    © Maria Samoto le Dous og Emil Langballe

    Filmkundskab-valgfag: Drømmen om en vandpumpe

    Dokumentarfilmen "Gartneren og hans 21 blomster" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Filmanalyse/ Filmæstetik i Filmkundskab - valgfag i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Gartneren og hans 21 blomster"
    © Maria Samoto le Dous og Emil Langballe

    Filmkundskab-valgfag: Viljen til at klare sig

    Dokumentarfilmen "Gartneren og hans 21 blomster" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Filmanalyse/Filmkomposition i Filmkundskab - valgfag i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af Jordkloden
    © Rambøll

    Fællesfagligt fokusområde: "Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara"

    Fællesfagligt forløb i geografi og biologi om drikkevand i Danmark og syd for Sahara udarbejdet af Rambøll.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto til Danidas Verdensfilm "El oro blanco"
    © Rune Toldam og Jacob Rold Christensen

    Geografi: Saltsletter

    Dokumentarfilmen "El Oro Blanco" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Kommunikation/Faglig læsning og skrivning i Geografi/7.-9. klassetrin. Eleverne ser filmen ”El Oro Blanco”.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Otgon"
    © Frigge Volander Himmelstrup og Emil Aagaard

    Idræt: Otgon - en pige med ambitioner

    Dokumentarfilmen "Otgon" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Idrætskultur og relationer/Normer og værdier i idræt i 6.–7. klasse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Otgon"
    © Frigge Volander Himmelstrup og Emil Aagaard

    Medier-valgfag: Alle har en historie

    Dokumentarfilmen "Otgon" danner i denne aktivitet udgangspunkt for at beskæftige sig med kompetenceområdet Medieanalyse/ Medieæstetik i Medier - valgfag i 7.-9. klasse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Logo fra webstedet "Sådan bor jeg"
    © O3V

    Sådan bor jeg - et interaktivt websted

    Sammenlign børns levevilkår i Burkina Faso, Vietnam, Etiopien, Palæstina og 27 andre lande. Interaktivt og elevaktiverende websted med spændende temaer og opgaver.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto fra Danidas Verdensfilm "Tro, håb og hornmusik".
    © Rosa Taramaya Huss og Nelle Renberg Andersen
    Bølger

    Tsunamier

    Når der skal arbejdes med tsunamier, bliver flodbølgerne i Asien i slutningen 2004 og Japan i 2011 naturlige omdrejningspunkter. Der findes en lang række ressourcer på nettet, der kan inddrages i undervisningen. Begynd forløbet med en introduktion på klassen, hvor du viser film, der beskriver, hvordan tsunamier opstår, og hvad der sker, når de rammer kysten. Her kan fx anvendes de film, der er vist herunder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Foto til Danidas Verdensfilm "Det tredje hus"
    © Pernille Gliese Pedersen og Marie Ramhøj

    Det tredje hus - film

    En film om Kreung-stammen i Cambodja. Her har man typisk tre huse: et i landsbyen, et i marken og et til kærligheden. Når døtrene når puberteten bygger deres forældre dem et "kærlighedshus".
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer