Papirkæde

    Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i 4. - 6. klasse

    I sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab lærer du om sundhed, trivsel, livsstil, levevilkår, køn, krop og seksualitet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Elev
    Papirkæde

    Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i 7. - 9. klasse

    Undervisningen handler om sundhed og sætter fokus på livskvalitet og trivsel. Du får også vigtig viden om sundhed for dig som ung.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Elev
    Sunde erhvervsskoler
    © Sundhedsstyrelsen

    Sunde erhvervsskoler

    Inspiration til at skabe sunde rammer og introducere sundhed i undervisningen. Inspirationskatalog fra Sundhedsstyrelsen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Sunde erhvervsskoler
    © sundeunge.dk

    www.sundeunge.dk

    www.sundeunge.dk henvender sig til elever, undervisere, vejledere, ledere, m.fl. på de erhvervsrettede uddannelser og har sundhed og motion som fokus. Hjemmesiden formidler med humor og i en positiv ånd viden og centrale problemstillinger om sundhed med fokus på KRAM – Kost, Røg, Alkohol og Motion.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Rapportforside
    © Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet

    Forsøg med Læring i Bevægelse - rapport

    Forskningsprojektet ”Forsøg med Læring i Bevægelse” er initieret og finansieret af Undervisningsministeriet. Projektet tog udgangspunkt i en forståelse af, at relationer, motivation og kognitive funktioner alle er parametre, der har betydning for læringsmiljø og læringsmuligheder i skole- og uddannelsesforløb. Disse tre parametre er omdrejningspunktet for undersøgelserne beskrevet i denne rapport. Udgivet af Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet 2015.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Kvinde med æble

    Mad og sundhed

    Lær om mad og sundhed via dette materiale fra Viten.no
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Elever
    Lærer
    Billede af forskellige piller

    Antibiotika

    Her trænes eleverne i at anvende naturfaglig viden til at argumentere for og formulere påstande omkring anvendelse af antibiotika.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af højhuse

    Bedre byliv

    Undervisningsforløbet beskriver arbejdet med læringsmål i undervisningen i faget biologi i 8. klasse, hvor der både arbejdes med kompetenceområdet ”undersøgelser” i naturfag” samt ”modellering”. Derudover arbejdes der med det tværgående tema: entreprenørskab.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af huse langs vej

    Bedre byliv - evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af indre by

    Bedre byliv - gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    tegning af huse og biler

    Bedre byliv - planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et spil om liv og død Etiks Råd.JPG
    © Etisk Råd

    Et spil om liv og død

    Hvordan skal vi prioritere i sundhedssektoren - nu og i fremtiden. Spil der handler om at prioritere en given mængde penge til nogle bestemte personer - og så acceptere, at nogle mennesker ikke får behandling.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Aktivitet i gymnastiksal

    Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen

    Forsknings-informeret

    Fysisk aktivitet kan fremme børns sundhed, trivsel og faglige præstationer viser forskningskortlægning udført af Vidensråd for Forebyggelse.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af burger med arme og ben

    Fællesfagligt fokusområde: "Kan en burger være sund?"

    Forløbet omhandler fødevarer, fødevareproduktion og fordøjelse med udgangspunkt i en burger.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    to drinksglas

    Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"

    Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af burger

    Kan en burger være sund? - Elevforudsætninger og læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    køleskab med kæde og lås

    Kan en burger være sund? - Evaluering

    Her beskrives de forskellige stadier af evalueringsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af to burgere med børn ovenpå

    Kan en burger være sund? - Evaluering i planlægningsfasen

    Inspiration til, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    billede af grønsager i pose

    Kan en burger være sund? - Gennemførelse lektion 1-26

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale